Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Garantin osäker för Saab-ägarna

Hur bekymrade ska dagens Saab-ägare vara om nedläggningen blir verklighet? Inte alls när det gäller service och reservdelar, men garantin är ett orosmoment, enligt Motormännen.

Annons

Saab är det tredje vanligaste bilmärket i Sverige efter Volvo och Volkswagen och sannolikt är några av landets cirka 360 000 Saab-ägare oroliga efter beskedet om att det inte blir någon affär med Koenigsegg. Hur blir det med service och reservdelar i framtiden och vad händer med andrahandsvärdet om GM bestämmer sig för att lägga ner?



Enligt Terje Eklund på Motormännen är garantierna det stora orosmomentet.
– Pratar vi till exempel nybilsgarantin så har ägaren bara en enda part att vända sig till – den som levererat bilen. Om det skulle bli så att både återförsäljarna och generalagenten försvinner så blir det givetvis besvärligt. Någon måste betala garantikostnaderna och vill inte ägaren GM ta kostnaden så har jag ingen aning om vem som skulle göra det, säger han till TT.
– När det gäller reservdelar och service tror jag inte att det blir några problem, åtminstone inte de närmaste åren. Det kommer säkert att finnas intressenter som vill tillhandahålla reservdelar.
– Värdet på bilarna tror jag kommer att fortsätta att sjunka. Redan nu är det trögt att sälja Saab och det kommer inte att bli bättre, säger Terje Eklund.


Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden, har inte till uppgift att svartmåla den svenska bilmarknaden och följaktligen ser han ljusare på situationen.
– Det är ingen hemlighet att många bilar de senaste åren sålts billigt för att tillverkarna sedan ska tjäna pengar på service och reservdelar. Det kommer inte att saknas företag som vill tjäna de pengarna och därför ser jag ingen anledning till oro alls. När det gäller andrahandsvärdet kan det snarast påverkas positivt så jag skulle inte vara orolig för att köpa en Saab, säger han till TT.



Saab-handlarna försöker hålla humöret uppe, trots de motiga beskeden.
– Vi hade en kund som satt här i går kväll och som, trots att det var lite tumult och kalabalik kring beskedet, valde att ändå genomföra affären och köpa en ny Saab, säger Joachim Lind, vd på ANA Trollhättan, dagen efter beskedet om att affären spruckit.

Mer läsning

Annons