Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gasen i botten, nu ska kortet tas!

/

Under de åtta senaste åren har Gävleborna gjort
42 001 försök.
Och nu är det vår tur att ta det, det där spektakulära körkortet. Frågan är bara hur och var?
Vad tycker ungdomarna själva? Vilken körskola är bäst? Och framför allt, vilken är billigast?
Prima ska försöka guida dig genom alla dessa körskolor och svåra val.

Annons

– Bromsa, bromsa!
Walketalkien går på högvarv, läraren skriker för fullt. Vi håller krampaktigt fast
i ratten och skriker, men bilen stannar inte för det. Vi pratar så klart om halkkörningen, som alla körkortstagare måste slira sig igenom.
Klockan 11.30 hoppade vi in i minibussen som skulle ta oss till Bergvik, som i 21 år har tagit emot människor som ska prova på hur det är att köra på halt underlag.
Det tog oss en timme att åka dit. När vi väl kom fram fick vi en snabb teorigenomgång om vad som kommer att hända och därefter fick vi prova på att
snurra upp och ner i en bil, en
ganska omtumlande upplevelse.
Sen är det bara att hoppa in i bilarna.



Man kan tro att bilarna slits som bara den, men de köper in bilar med endast två års intervall, och inte behöver
de byta bromsklossar heller,
vilket man kan tro,
eftersom bromsarna användes en hel del under dagens övningar.
– Jag har till och med köpt en likadan bil själv, de är riktigt bra, säger Kurt Åslund, chef för Gävleborgs trafikcenter.
Själva övningarna är i sig lätta, det är inte svårt att klara av halkkörningen.



Det enda man ska tänka på är att man ska kunna hantera bilen.
Kurt berättar att av de 2 000–3 000 personer som halkkör varje år är det ett tiotal som kuggas.
Anledningen är helt enkelt att man inte klarar av att köra bilen, och ett fåtal blir nekade på grund av att de inte klarar
alkoholtestet, som har nolltolerans.
Så efter att vi klarat alkotestet är det bara att tuta och köra.
Vi får tvärnita på både halt och vanligt underlag, prova att svänga och bromsa i snäva kurvor med halt underlag och väja för Kalle och hans
vänner (koner som stod ute på körfältet).



Halkkörningen är både rolig och insiktsfull, den är det roligaste momentet i körkortstagningen enligt oss och det är inget att vara nervös för.
Det har enligt Kurt aldrig hänt några olyckor där en elev har
skadats, bara några enstaka bucklor på bilarna.
Det gäller bara att lyssna på instruktionerna och göra sitt bästa. Gasen i botten!

lina.vikstrom@skola.gavle.se

nathalie.jonsson@skola.gavle.se

Mer läsning

Annons