Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

100 miljoner till Gävle hamn

/
  • Kommunfullmäktige godkände i går investeringar som gör det möjligt att bygga nytt järnvägsspår till hamnen över Näringen och muddra för att bredda inseglingsrännan.

Kommunfullmäktige godkände i går två stora projekt i Gävle hamn med en sammanlagd kommunal investeringskostnad på över 100 miljoner kronor. Det handlar om ett nytt järnvägsspår till hamnen över Näringen och muddring för att bredda inseglingsrännan.

Annons

Två projekt som anses viktiga för hamnens framtida konkurrenskraft var på måndagen uppe till beslut i kommunfullmäktige. Det ena handlar om ett nytt, elektrifierat järnvägsspår från Gävle Central, över Näringen till hamnen. Det andra rör en breddning och fördjupning av inseglingsrännan från Holmudden fram till kaj. Politikerna var eniga när de beslutade om medfinansiering för de båda projekten. Staten, i form av banverket respektive Sjöfartsverket står för huvuddelen.

– Jag tycker att det är självklart att vi ska medfinansiera, även om det egentligen inte är ett kommunalt ansvar att finansiera nationell infrastruktur. Vi kan göra det eftersom vi har skött våra finanser så bra, många andra kommuner hade inte klarat det, sade Carina Blank (S) under debatten.

Oroliga politiker

I järnvägsprojektet ska Gävle kommuns del utgöra en tiondel, maximalt 19 miljoner, av totalkostnaden. Resten ska Region Gävleborg och Banverket stå för. Några politiker oroades under debatten av att staten i sin nationella plan för infrastrukturen 2010-2021 endast har med projektet i det alternativ där man sätter av extra pengar.

– Det är ganska troligt att det inte kommer några pengar till det här, i varje fall inte före 2021. Men jag tror att det är möjligt att bedriva lobbyarbete så att spåret kan byggas tidigare än så, sade Urban Sjölander (C).

I muddringsprojektet utgörs Gävle kommuns del av 86 miljoner av de totala 259 miljoner kronor det beräknas kosta. För att projektet ska bli klart så tidigt som möjligt, man vill börja 2011, tänker dock kommunen lägga ut Sjöfartsverkets kostnad på 173 miljoner kronor. Kommunen får sedan kräva tillbaka pengarna med ränta.

– Det är så angeläget och viktigt att vi kan minimera de problem vi har med inseglingsrännan. I dag är det trångt och vi behöver kunna ta in större båtar, sade Hans Wahlström (S).

Moderaterna och Folkpartiet framhöll att det är viktigt att ställa krav på staten att få tillbaka de pengar som kommunen lägger ut. Sedan tidigare är staten skyldig för bygget av Hamnleden.

– Vi måste vara medvetna om att det här ökar på vår skuldsättning, därför måste staten betala tillbaka de pengar vi redan ligger ute med, sade Per-Åke Fredriksson (FP).

Mer läsning

Annons