Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

12 miljoner har spelat Dans spel

/

För ett år sedan släppte Dan Erhard Olsson från Gävle sitt mobilspel ”Clear vision” på Apple store.

I februari i år kom uppföljaren, ”Clear vision 2”.

Totalt har närmare 12 miljoner människor världen över laddat ned de båda spelen hittills, gratisversioner inräknade.

– Jag har svårt att fatta det själv, det är helt surrealistiskt, säger Dan hemma vid matbordet på Söder.

Annons

Allt började i det enkla ritprogrammet Paint.

– Jag ritade en gubbe och sparade ned, och ritade samma gubbe igen fast med någon liten skillnad. Sen bläddrade jag fram och tillbaka mellan gubbarna med pilarna så att den såg ut att röra sig, berättar Dan, som då var 14 år.

Animeringsprogrammet Flash kunde sätta fart på gubbarna utan att Dan behövde klicka manuellt på piltangenterna.

– Jag gjorde lite filmer och la ut på nätet. Men det blev inte mer just då, fotbollen tog över helt.

Från 15 år satsade han nämligen stenhårt på en framtid som fotbollsspelare. Trots en knäskada värvades han av Gefle IF, som gärna väntade det halvår det tog för talangen att bli återställd.

Men bara några veckor efter att karriären i juniorlaget tagit fart, hände något.

– Jag fick ett helt vanligt, oskyldigt skavsår, berättar Dan. Men det ledde till blodförgiftning.

När Dan var som värst angripen låg han och svävade mellan liv och död i två veckor.

Beskedet efteråt var att han skulle glömma fotbollen. Höft och rygg hade skadats för mycket. Men Dan jobbade sig envist tillbaka till laget under ett års tid – och blev helt återställd.

– Men när jag väl kunde fortsätta elitsatsningen igen hade jag upptäckt att mitt kreativa intresse var större, och valde att satsa på det istället.

Sitt första Clear vision-spel gjorde Dan för webben.

– Det började med spelidén, det bara kom en story. Jag visste inte riktigt hur jag skulle sprida det men fick plötsligt mejl från en spelsajt i San Francisco. De ville sponsra spelet, och betala för att ha det på sin sida. Då var jag 17 år. Det hade aldrig slagit mig att jag skulle kunna få betalt.

– Jag tänkte först att det var något lurt. Sen blev jag rädd att de skulle inkräkta på spelet. De skickade ett långt kontrakt på engelska som jag lusläste. Jag fick 500 dollar. Nu har spelet laddats typ 50 miljoner gånger. Ingen kunde förutse det, men efteråt förstod jag vilket värde det hade och jag lärde mig förhandla, säger Dan.

2009 tog han studenten från tekniska programmet på Polhem ivrig att få göra det han ville, det vill säga starta sitt företag DP Flashes studios.

Strax därpå hörde det tyska företaget FDG Entertainment av sig. De hade uppmärksammat recensioner av Clear vision på webben.

– De ville att jag skulle göra en version för Apple store. Så efter långa och tuffa förhandlingar slöt vi ett avtal; jag skulle utveckla spelet och de sköta marknadsföringen och senare släppa spelet under sitt namn. Och jag fick lite förskottspengar för att kunna jobba på.

Arbetet tog 1,5 år.

– Jag jobbade i ett program som var alldeles nytt och uppdaterades flera gånger. Varje gång fick jag jobba om det jag redan gjort. Efter ett halvår förbjöd Apple dessutom programmet i sina appar. Tyskarna tyckte att skulden låg hos mig och började bråka. Jag fick säga upp kontoret jag hade och flytta hem igen. Det låg helt i deras händer om det skulle släppas, annars hade allt jobb gått till spillo.

Två månader senare hade dock programmet förbättrats och Apple ändrade sig, det fick användas. 21 februari 2012 släpptes Clear vision I och blev en gigantisk succé.

När version två släpptes i februari i år gjorde han allt i sitt eget företag, från idé och animering, till programmering, ljudredigering och marknadsföring.

– Trots problemen kan det ändå vara bra att gå via en distributör när man släpper sitt första stora spel, jag lärde mig mycket av dem, poängterar Dan.

Pengarna rullar förstås in. I skrivande stund har 2,7 miljoner betalappar sålts totalt. Apple behåller alltid 30 procent av de 7 kronor en nedladdning ger. Övriga förtjänster från ettan delar han till viss del med tyska FDG Entertainment, men tvåan har Dan egen kontroll över.

I köket i hans maskulint och stilrent inredda takvåning på Söder står två oöppnade champagneflaskor.

Har du firat?

– Nej... de är faktiskt kvar sen studenten, avslöjar Dan. Jag fick så det räckte den dagen, men jag dricker väldigt sällan så det har inte blivit av att öppna dem.

Dina spel ligger i topp bland 800 000 appar. Hur tänker du kring den framgången?

– Det är något som drivit mig, tanken på att nå framgång och jag har välkomnat den med entusiasm. Jag ser listorna men det är svårt att fatta ändå. Det slår mig nog mest när jag till exempel är ute reser och spelet kommer på tal. ”Wow! Är det du som har gjort Clear vision?”. Jag känner stolthet och har fått ett kvitto på att det var rätt att lägga ned så mycket hårt arbete.

– Det är en enorm lättnad när ett spel väl är ute! Insatserna är så höga och det finns inget som säger att det ska gå bra när man släpper ut det i ett hav av en miljon appar. Kicken kommer av att ha gjort det man ville, att ha klarat prestationen och att folk spelar mitt spel.

– Jag vill gärna bege mig ut i världen och prova på att bo någon annanstans, men just nu trivs jag bra i Gävle. Jag vill bygga ett team och ha kontor här. En kille från Nya Zeeland har tackat ja, och en från Kanada är kanske också på väg. Han har aldrig varit utomlands och är lite skakis. Det vore guld värt att ha dem på plats. Jag har en hel låda med sparade spelidéer, så jag behöver duktiga medarbetare.

Just nu jobbar Dan med en uppdatering av tvåan. Han har dessutom arbetat med ett helt annat spelprojekt tillsammans med ett företag i USA, som tagit emot idén med öppna armar. Dan planerar att lansera spelet i sommar.

– Det är lite Tamagotchi-inspirerat; en välanimerad drake man ska sköta om i sin mobil.

Vilka råd vill du ge andra som drömmer om att få ut sina spel till en stor publik?

– Man måste verkligen, verkligen gilla det man gör. Jag älskar det. Då kommer inspirationen och kreativiteten. Och man måste ha ett enormt tålamod, det tar helt otroligt med tid att lära sig allt och få till alla detaljer. Jag byggde mycket lego när jag var liten, ler Dan.

Du är bara 22 år och sköter allt själv. Har du inga rådgivare?

– Jag pratar ibland med pappa, han är en klippa. Min mamma är vis och bra att prata om livet med. Och min faster Mariana kan ekonomi och hjälper mig med den biten. När det gäller spelbranschen är jag så pass insatt att jag sällan behöver rådgivning, men jag gillar att bolla idéer med någon.

Är dina kompisar avundsjuka?

– Det hoppas jag inte. Jag har bara hittat det jag tycker om att göra. Och jag gläds med dem när de hittar rätt. Jag brukar ta med deras namn i spelen och namnger poliser, gator eller byggnader efter dem. Det gör dem nog lite stolta.

Mer läsning

Annons