Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

15 anmälningar hittills i år

Sedan årsskiftet har 15 Lex Sarah-anmälningar gjorts inom äldre- och handikappomsorgen i Gävle och ännu fler klagomål har kommit in från kunder och anhöriga.

– De gör oss bättre, säger Karina Zettlin Lindholm på omvårdnadsförvaltningen.

Annons

Arbetarbladet har gått igenom alla skriftliga klagomål på Gävles äldreomsorg som kommit in januari-april i år, samt alla Lex Sarah-anmälningar om missförhållanden, dåligt bemötande och vanvård.

Vi har läst om gamla som tycker att vårdpersonalen är elak, hemtjänstbesök som uteblivit för att den som planerar tittat fel, larm som inte funkar efter lång tids klagomål.

– Vi har en stor organisation. Det mesta fungerar bra. Det här är undantagen, som naturligtvis inte ska finnas, säger omvårdnadsförvaltningens chef Annmarie Sandberg.

Förenade Care, som sköter hemtjänsten i södra Gävle, har kommit med synpunkter på hur kommunens natt- och larmpatrull fungerar. Exempelvis att de dröjt länge med att komma när någon hemtjänstkund larmat efter hjälp på natten, men också att de ska ha låtit bli att byta säng- och nattkläder hos en magsjuk som larmat. Kommunen har dock funnit att personalen följt gällande rutiner.

Både kommunen och Förenade Care tycker att de fått till bättre samarbete och kommunikation efter att Förenade Care klagade.

– Både Lex Sarah och klagomålen är bra varningssystem som ska bidra till att vi blir bättre, säger Karina Zettlin Lindholm, som är den på omvårdnadsförvaltningen som sköter kontakterna med entreprenörerna.

Mer läsning

Annons