Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

25 dagar utan telefon

/
  • DYR  VÄNTAN. Camilla Ekström-Berggren med Towe, 3,5 månader, maken Daniel och sonen Marcus, 4, har åter tvingats ringa dyra mobilsamtal i väntan på reparationerna.

Flera hushåll i Sjökallaområdet har varit utan telefoni

i 25 dagar. Skyhöga mobil­telefonräkningar är resultatet, och familjen Ekström-Berggren börjar nu tröttna på de ständiga problemen.

Annons

Daniel och Camilla Ekström-Berggren med barnen Marcus och Towe åkte på semester, och när de kom hem var telefonlinjen död.
– Vi kom hem 21 juli, men avbrottet kan ha hänt tidigare, menar Daniel Berggren. Vi hade varken internet eller telefonfunktion, allt var stendött.



När han kontaktade Tele2 lovade de att telefonerna skulle fungera inom fem arbetsdagar. Inom kort började flera hushåll förlora telefonin, och totalt blev sju hushåll drabbade den här gången.
Inte förrän i fredags, 14 augusti var man på plats för att rätta till felet.
– Förra året var vi utan telefon i åtta veckor, berättar Berggrens granne, Nina Berglund. Då ersatte de mig med 500 kronor, men det var långt ifrån merkostnaderna med mobiltelefon eftersom jag ringer en massa genom mitt arbete.
I år blev Nina och hennes familj telefonlösa under tre veckor, och i fredags kom reparatörerna till Sjökalla.
– De frågade vår 15-åriga son som var hemma, om de fick gräva på vår tomt, sedan satte de igång, berättar hon.
Varken Nina eller familjen Berggren vågar tro att det är klart ännu. Det uppgrävda diket ligger med blottad kabel som är provisoriskt lagad.
– I morgon kan vi vara utan igen, vi får se hur det går, säger Nina Berglund skeptiskt.
Under flera år har hon påpekat att stolparna är dåliga i området, men ännu har ingen bytts ut.
Ulrica Källström

Mer läsning

Annons