Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

296 tandpatienter fick inkassokrav

296 personer som besökt folktandvården i Gävleborg har fått felaktiga inkassokrav.
Enligt folktandvården har av misstag fel brev skickats ut – de skulle i stället ha fått påminnelser om obetalda fakturor.
Men även personer som betalt sina tandläkarräkningar har fått inkassokrav.

Annons

I början av mars betalade Markus sin tandläkarräkning på 477 kronor.

Men i torsdags damp det plötsligt ned ett inkassobrev i brevlådan med krav på att han skulle betala räkningen igen plus inkassoavgift, totalt 674 kronor, senast på fredag.

Annars riskerar han att få en betalningsanmärkning.

Det visar sig att Markus inte är ensam om att ha fått ett felaktigt inkassokrav.

Folktandvårdens vd Ann-Christin Käll säger att man nu upptäckt att hela 296 felaktiga inkassobrev skickats ut.

Enligt henne har breven gått till personer som inte betalat sina räkningar och som skulle få en första påminnelse – men att det av misstag skickats ut inkassokrav istället.

– Det företag som vi anlitar har gjort fel och har skickat ut inkassobrev.

Det är också ett misstag som inkassoföretaget Gothia Financial Group bekräftar.

– Det är den mänskliga faktorn som ligger bakom, vi har helt enkelt missat det, säger inkassochefen Gordon Odenbark.

Men Markus har bevisligen betalt sin räkning.

Och Ann-Christin Käll bekräftar att det finns åtminstone ett fall till där en person som betalat räkningen har fått inkassokrav.

Ansvaret för det ligger inte på inkassoföretaget utan på folktandvården som uppenbarligen har lämnat ut felaktiga uppgifter om vilka som har obetalda räkningar.

– Det vet jag inte. Det kan jag inte svara på idag, säger Ann-Christin Käll.

Han beklagar det inträffade och säger att man nu gör allt man kan för att rätta till missen.

Alla som fått kravbrevet kan strunta i det. De kommer att få hem ett brev med ursäkt och förklaring och senare få en ny korrekt räkning. De som redan hunnit betala kommer också att få tillbaka inkassoavgiften.

Skulle någon som redan betalat sin räkning ha satt in pengar igen kommer de att få tillbaka det som de har betalat dubbelt. Det ska ske automatiskt men Ann-Christin Käll uppmanar ändå de personerna att kontakta folktandvården så att det kan rättas till.

Mer läsning

Annons