Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

30 miljoner satsas på att locka holländare

/
  • LOCKA HOLLÄNDARE. Lena Andersson, utvecklingsstrateg på Region Gävleborg, har dragit igång det stora projektet som  ska locka holländska barnfamiljer att turista i Gävleborg. Boulognern och Konserthuset i Gävle kanske kan vara bland  besöksmålen.Foto: Annakarin Björnström

Turister ska lockas från Holland.

Det är en viktig del i ”Nu kör vi” som ska utveckla besöksnäringen i länet.

Det är ett av de projekt som Region Gävleborg satsar pengar på.

Annons

Projektet beräknas kosta 32 miljoner kronor och finansieras med pengar från staten och EU.

– Det är en kraftsamling och chans att sätta regionen på kartan, framför allt internationellt, säger Eva Hofstrand, kommunal turistchef i Sandviken.

– För första gången samlar vi krafterna för att nå en internationell marknad. Inte ens Gävle kommun kan göra det på egen hand, säger Tove Elvelid, turistchef i Gävle.

Målgruppen är barnfamiljer som är intresserade av natur och äventyr.

Att man riktar in sig på holländare har samband med en undersökning som en konsult gjorde tillsammans med besöksnäringen för att ta reda på vilka marknader och målgrupper som passar bäst för gävleborgsregionen.

Holländare var också målgruppen för ett tidigare projekt som drevs av hälsinge-kommunerna och Ockelbo kommun. Då gällde det att få fler att bosätta sig i länet.

Regionstyrelsen gav klartecken i augusti i fjol.

Sedan dess har regionförbundets utvecklingsstrateg Lena Andersson rekryterat två projektledare och en ekonom och kopplat in en forskare som ska följa och utvärdera projektet.

Ett mål är att antalet utländska gästnätter på hotell, vandrarhem och stugbyar ökar med minst 5 procent till slutet av 2013.

Omsättningen i besöksnäringen ska öka med 15 procent. Meningen är också att företagen ska samarbeta mera med varandra.

Under de senaste månaderna har man börjat knyta kontakter med researrangörer för att locka hit holländare.

– En del avtal har redan skrivits med researrangörer som ska marknadsföra regionen i Holland, säger Lena Andersson.

I nästa steg ska man också satsa på finländare, framför allt för vinterturism.

En av projektledarna är inriktad på internationell marknadsföring. Den andra ska hjälpa företagen inom besöksnäringen att öka kunskaperna och kvalitén så att de blir mer ”exportmogna”.

Strax innan projektet drogs igång kom några kinesiska researrangörer på besök för att se vad länet hade att bjuda på. Det var frukten av ett besök som Region Gävleborg gjorde i Shanghai förra våren.

– Det var dock svårare. Vi har inte tillräckligt hög standard på boendet för att ta emot kineser i högre utsträckning, säger Lena Andersson.

Mer läsning

Annons