Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

30 vågade väga i Gävle

/
  • För tung? I Gävle var det nästan 30 ekipage som vägdes. Drygt hälften vägde mer än vad de är registrerade för.
  • Olastad och tung. ”Det här var ju inte kul”, suckade Lennart Carlsson som vägde sin nya bil och camper och raskt fick veta att totalvikten på det olastade ekipaget var 60 kg högre än tillåtet. Till höger Ove Antonsen och Per Kolvereid från Caravan Club.

Det var viktväktardag på många platser i Sverige i går. Men inte för människor utan för husvagnar och husbilar.
Med orden ”Våga väga” uppmanades alla förare av sådana fordon att åka till Bilprovningen för att väga sitt fordon. I Gävle var det nästan 30 ekipage som vägdes. Drygt hälften vägde mer än vad de är registrerade för.
– Vi hade hoppas att fler skulle ha kommit hit i dag, men många husvagnar står fortfarande avställda, det är för tidigt på säsongen här, sa Ove Antonsen från Caravan Club som höll i viktväktardagen..

Annons

Bakgrunden är att dagens välutrustade husvagnar och husbilar är så tunga i sig att de nästan är överlastade innan man ens lagt in något i dem. Ett välkänt faktum hos trafikpolisen och Bilprovningen, men kan ofta bli en obehaglig överraskning för fordonsägaren.

Två som fick en smärre chock i går var Lennart Carlsson och Eva-Maria Jernbom som kom för att väga sin nya camper och bil. Det visade sig att ekipaget vägde 3 060 kg vilket var 60 kg över totalvikten.

– Vi har ju inte lastat in någonting! Jo, förresten micron, men den väger ju bara ett par kilo, sa Lennart Carlsson.

– Det här känns absolut inte bra. Jag får sätta en släpkärra efter med grejerna, tillade han halvt på skämt, halvt på allvar.

De köpte sin bil och camper för några månader sen. Än har de inte hunnit planera för sommarens resor med bilen och efter vägningen blev det inte lättare att planera precis.

Ove Antonsen och Per Kolvereid från Caravan Clubb i Gästrikland var de som registrerade vägningarna hos Bilprovningen under lördagen och de konstaterade dystert att även deras egna husvagnar är på tok för tunga.

– Felet är att tillverkarnas uppgifter om nettovikt inte överensstämmer med vad vagnen faktiskt väger när den sälj för då har den blivit färdigutrustad, sa Per Kolvereid.

En husvagns tjänstevikt kan uppges till 1 600 kg och då får den lastas för max 200 kg. Men i verkligheten kan vagnen väga 1 700 kg då får den ju bara lastas för 100 kg.

– En del som kom hit i dag hade semesterpackat sina husvagnar och omkring 70 procent av de husvagnarna var för tunga, säger Ove Antonsen.

Svensk näringslivs regionchef Lars Bäckman i Gävle fick i höstas en sån obehaglig överraskning. Som Arbetarbladet tidigare berättat visade en polisvägning att hans vagn vägde nästan 200 kg för mycket trots att den var olastad. Bäckman vägrade accepter böter och åtalades för att ha kört med överlastad husvagn på E 4, men friades av tingsrätten.

Caravan Club hoppas få ihop statistik som kan medföra att viktreglerna kommer att ändras.

Mer läsning

Annons