Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

47 förlorar jobben när kundtjänsten läggs ner

47 jobb försvinner när Telia Sonera lägger ner sin kundtjänst i Gävle. Effektiviseringar är skälet till att företaget skär ner och hellre koncentrerar sig till andra orter.

– Jag vet att de uppsagda är förtvivlade, säger Berith Westman från facket.

Annons

På onsdagen kom beskedet för de 47 anställda att Telia Soneras kundtjänst i Gävle läggs ner. Arbetarbladet har varit i kontakt med ett tiotal av dem men ingen vill kommentera uppsägningarna.

Även i Uddevalla försvinner 42 tjänster när kundtjänsten där läggs ner i samma veva. Enligt Maria Hillborg, pressansvarig på Telia Sonera, är det bättre att koncentrera kundtjänsterna till några av de andra tio orterna.

– En viss centralisering kan man säga att det här är, säger hon.

Berith Westman, ordförande för fackförbundet Unionens Tele-sektion, tycker att nedläggningen inte är genomtänkt.

– Vi har protesterat och reserverat oss mot beslutet. Det finns inte fog för det, säger hon.

Enligt henne är det särskilt i Gävle som företaget har specialutbildad personal och låg omsättning av anställda. Här finns det även sämre möjligheter till att byta jobb inom företaget, än på andra orter.

De förhandlingar som nu inleds gäller lagen om anställningsskydd. Berith Westman tror inte att det kommer dröja länge innan nedläggningen är ett faktum.

– Man känner nog inte sig så motiverad att stanna kvar som anställd, det är ju en normal reaktion. Dessutom är det nog väl förberett från företagets sida, säger Berith Westman.

Nedläggningen är en del i ett effektiviseringsprogram som har pågått i drygt ett och ett halvt år. Sedan januari har 700 personer varslats och 500 till kommer att bli varslade inom företaget, enligt Berith Westman. Hon tror att åtminstone en del av de hundratals uppsagda inom företaget kommer att ersättas av inhyrda från bemanningsföretag.

De som förlorar jobben kommer att få sex månaders uppsägningstid eller mer. Anställda över 55 år får två års uppsägningstid. Det kan bli aktuellt för några av de uppsagda att jobba i Telias butik i Gävle. Rätt kompetens och lång anställningstid är förutsättningar för att istället få jobba på butiken, enligt pressansvarige Maria Hillborg.

Mer läsning

Annons