Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alla sjuor på Stigslund får obligatoriska kuratorsamtal

/
  • NYTT GREPP. Anna Eklund-Arostegui är ny skolkurator på Stigslundsskolan sedan 1 september. Nu är hon i färd med att kalla alla elever i sjunde klass till enskilda samtal. Först på listan står klass 7A.
  • LÄTTARE MED ORD. ”Man formulerar sig bättre med ord än genom att kryssa i en ruta i en enkät”, är Linus Bengtssons kommentar till de enskilda kuratorsamtalen.
  • SJUA. Gustav Ahlin i 7A har nyss börjat på Stigslundsskolan och trivs bra.
  • NYBLIVEN SJUA. Ina Hildebrand gick på Strömsbro skola tidigare. I höst började hon i sjuan på Stigslundsskolan. ”Det är fler lärare nu och mer ansvar”, säger hon.
  • UPPSKATTAR SEKRETESS. Det är lättare att prata med någon än att skriva ner ett svar på en enkätfråga, tycker Hanna Ferner Linde och Ina Hildebrand. ”Och det är skönt är skönt att man kan berätta saker för henne utan att hon säger det till någon”, säger Hanna Ferner Linde om Anna Eklund-Arostegui.

Stigslundsskolan i Gävle tar ett nytt grepp för att fånga upp känslor och tankar hos nyblivna sjundeklassare. I höst får samtliga elever i sjuan enskilda samtal med skolkuratorn.

– Det kändes skönt att prata med henne, säger Gustav Ahlin i 7A.

Annons

Eleverna i Gustavs klass är de första som kallas till samtalen. Ungefär hälften har hunnit prata med den nyanställda kuratorn Anna Eklund-Arostegui.

80 elever får samtal

När allt är genomfört kommer nära 80 elever i de tre parallellsjuorna att ha fått sitt samtal.

– Tidigare har vi inte gjort det här på ett så systematiskt sätt som nu. Samtidigt kan man jämföra det med besök hos skolsköterskor, som i alla tider har träffat alla elever och gått igenom deras hälsostatus, säger rektorn Kerstin Norlin.

Det har varit lite oroligt i sjuorna vid skolstarten när elever från flera skolor samlats i nya grupper.

– Dessutom händer det mycket i den åldern. Man är inte barn, men inte heller vuxen, säger Anna Eklund-Arostegui.

Öga mot öga

Hon valde att prata öga mot öga med var och en av eleverna i stället för att be dem fylla i en skriftlig enkät.

Samtalen utgår från frågor om stämningen i klassen, om man vågar säga vad man tycker och hur lärarna agerar. Säger de till om någon skrattar åt en när man ska redovisa en uppgift?

– A och O för att man ska kunna lära sig saker är att det finns en trygg grundstämning, säger Anna Eklund-Arostegui.

Bättre än enkät

Gustav tycker att samtal definitivt är att föredra framför enkätsvar.

– Förstår man inte en enkätfråga chansar man bara i svaret, säger man.

Klasskamraterna Hanna Ferner Linde, Ina Hildebrand och Linus Bengtsson håller med.

– Det är skönt att man kan berätta saker för henne utan att hon säger det till någon, tycker Hanna Ferner Linde.

Kan bli nästa höst också

Om samma modell kommer att tillämpas nästa höst är ännu inte klart.

– Vi vill först se hur det här fallit ut när alla eleverna haft sina samtal säger Anna Eklund-Arostegui.

Mer läsning

Annons