Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt färre krogar i konkurs men marginalerna är små

/

Vinstmarginalerna för krogarna är små. Men krögarna tycks ändå ha fått bättre kontroll på ekonomin.


Ett tecken på det är att konkurserna i restaurangbranschen har halverats under de senaste tio åren.

Annons

Samtidigt har antalet företag ökat kraftigt, konstaterar Björn Arnek, branschekonom hos Sveriges Hotell- och restaurangföretagare, SHR.

– Branschen utvecklas och mognar. Företagarna är bättre än tidigare, säger han.

De senaste åren, åtminstone innan finanskrisen slog till i höstas, har varit goda för restaurangnäringen.

De 20 största Gävlekrogarna omsatte i fjol drygt 30 procent mer än vad de 20 största krogarna gjorde för fem år sedan, visar Arbetarbladets granskning.

Men konkurrensen är hård och marginalerna är små, även om det kan variera mycket från krog till krog.

Medianföretaget i Sverige har en vinstmarginal på knappt 1 procent, konstaterar Björn Arnek.

Av 45 granskade krogbolag i Gävle har 21 vinstmarginaler över 1 procent, enligt de senaste boksluten.

18 av krogarna redovisar förlust medan några visar rejäla vinster.

Björn Arnek på SHR konstaterar att omsättningen för restaurangnäringen steg under 2008 samtidigt som råvarukostnaderna ökade. Räknat i volym gick det ungefär lika bra eller något sämre än 2007.

– Men branschen är inte homogen. Restauranger som är mer inriktade på privata konsumenter har gått lite bättre än de som är mer inriktade på representation.

På längre sikt växer restaurangbranschen. Folk lägger en allt större del av sina utgifter på restaurang.

1993 spenderade hushållen cirka 14 procent av sina utgifter för livsmedel och dryck på restaurang. Nu är andelen över 20 procent och närmar sig EU-snittet på cirka 25 procent.

– Det kommer inte att vara ett bra år nånstans. Men förhoppningen är att hushållens goda utveckling av disponibla inkomster och den långsiktiga trenden att folk går ut mer på restaurang gör att de segment som riktar sig till privatkunder kommer att gå hyggligt, säger Björn Arnek.

– Man ska ha en bra produkt och vara bra affärsman och ha koll på kostnaderna. Smaken förändras och trender kommer och går. Det gäller att vara rätt positionerad.

Mer läsning

Annons