Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt fler skolbarn i åtgärder

Var fjärde åttondeklassare i Gävle har åtgärdsprogram.
Andelen elever med åtgärder har ökat kraftigt i hela grundskolan under de senaste åren.

Annons

– Jag ser det här som ett kvitto på att arbetet med mål och uppföljning av resultat blivit bättre, säger Bo-Erik Simonsson, kvalitetsutvecklare på skolkontoret i Gävle.

Ett vitt spektrum av problematik kan ligga bakom att ett åtgärdsprogram upprättas, allt ifrån stora koncentrationssvårigheter till att man inte nått målet i ett ämne.

Skiljer inte på orsaken

Skolkontoret skiljer inte på orsakerna. Statistiken över åtgärdsprogram presenteras i klump.

– Annars skulle vi behöva ett säkrare system, åtgärdsprogrammen är ett känsligt material. Vi har valt att lägga oss på den här nivån och har inget uppdrag att göra någon annan typ av sammanställning, säger Bo-Erik Simonsson.

De siffror som finns visar att andelen tredjeklassare med åtgärdsprogram ökat med omkring 50 procent mellan läsåret 2007/2008 och 2009/2010, alltså på två år. I det fallet tror Bo-Erik Simonsson att förklaringen kan vara införandet av nationella prov i årskursen 2008. Samtidigt är ökningen ännu mer påtaglig bland femmorna, över 75 procent. Trenden finns i samtliga årskurser och den högsta andelen åtgärdsprogram har åttorna.

Fler pojkar än flickor

Betydligt fler pojkar än flickor blir föremål för åtgärder, i femte klass handlade det nästan om dubbelt så många under 2009/2010.

Bo-Erik Simonsson ser inte siffrorna som alarmerande, tvärtom. Han tror att ökningen beror på att man blivit duktigare på att fånga upp problem och att inrapporteringen av åtgärdsplanerna blivit bättre.

– Betygen har sett ungefär likadana ut under de senaste tio åren, säger han.

Mer läsning

Annons