Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Är konstverket en trafikfara?

Är det nya konstverket i Gustavsbrorondellen en trafikfara? Tvärtom, menar en del experter.
– Det är bra att man ser att det blir ett tydligt avbrott i vägen, då sänker man hastigheten och man ser tydligt att man ska köra runt något, säger Lars Ahlman, gatuchef i Malmö som även arbetar för Sveriges kommuner och landsting.

Annons

Fult eller fint, välinvesterade pengar eller inte? Gävleborna dömer olika, men de flesta som skrivit kommentarer är väldigt negativa. ”Jag kan inte bo kvar i Gävle” och ”Sanslöst osmakligt” blandas med ”Men Gävlebor, har ni ingen humor?” och något enstaka ”Den är ju snygg”.

”Utgör dessutom en trafikfara, distraherar föraren och förhindrar genomsikt över rondellen” skriver en upprörd läsare på arbetarbladet.se.

En rundringning bland experter på trafiksäkerhet visar att det finns olika synsätt. Vägverket har generellt en hållning att deras rondeller inte ska vara några konsthallar utan att utsmyckningar där ska vara sparsmakade och framför allt inte innebära någon fara om någon skulle råka köra rakt in i rondellen.

– Det finns ingen statistik som visar att det skulle vara farligt med exempelvis konstverk som drar till sig blickarna men vår rekommendation för Vägverkets vägnät är att man ska utforma rondeller på ett varsamt och stilfullt sätt, säger Åke Lövkvist.

Vi ringer Sveriges kommuner och landsting och hamnar hos Lars Ahlman som även är gatuchef i Malmö. Han har delvis en annan inställning.

– Generellt tycker vi inte att det är en trafikfara med konstverk i rondeller. Trafiksäkerhetsmässigt är det bättre om du INTE ser rakt genom rondellen och vägens förlängning. Det är bättre att du ser att det blir ett tydligt avbrott i vägen, då sänker du hastigheten och ser tydligt att du ska köra runt någonting, säger han.

Han förstår invändningen att blicken lätt dras till konstverket i stället för vägen, men säger att det inte finns något som tyder på att detta brukar leda till olyckor.

Samma bedömning har tekniska kontoret gjort.

– Vi har beaktat trafiksäkerhetsfrågorna. När ytan blir mindre öppen så sänks hastigheterna lite och det är positivt, säger projektledaren Claes Mårtensson.

Mer läsning

Annons