Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Att anpassa Gävleskolor åt handikappade ett prioriterat område

Annons

Nära varannan svensk grundskola skulle behöva installera hiss och handikappanpassad toalett för att bli tillgänglig för funktionshindrade elever.

Men Gävle kommun har inte behövt säga nej till någon elev på grund av att skolans lokaler inte hållit måttet.

– Inte så att det har kommit till min kännedom i alla fall, säger lokalansvarige Hans Hedlund.

Skolverket presenterar i en ny rapport klara brister i utformningen av svenska skollokaler. Två av tre grundskolor och hälften av gymnasieskolorna saknar till exempel automatiska dörröppnare. Dörröppnarna kan dessutom vara placerade otillgängligt i hörn eller så högt upp att rullstolsburna inte kan nå dem. En annan vanlig brist är omarkerade nivåskillnader, något som kan innebära problem för elever med nedsatt syn.

I Gävle finns ingen inventering av hur handikappvänliga skolorna är.

– Men om jag får kännedom om att en elev med en funktionsnedsättning ska börja på en skola ser vi till att lokalerna anpassas, säger Hans Hedlund.

Han nämner flera exempel på lokalförändringar som gjorts av just det skälet.

– I somras satsade vi två miljoner kronor på att ordna två hissar på Gefle Montessoriskola. Vi har ordnat med dörröppnare och ramper, både på skolor och förskolor där frågan har varit aktuell.

Enligt honom är handikappanpassningar ett prioriterat område när lokaler ska åtgärdas.

Händer det att ni får klagomål?

– Svarar jag nej på den frågan ljuger jag. Visst har vi behövt göra justeringer i efterhand och då försöker vi göra det så snabbt som möjligt.

Mer läsning

Annons