Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Banken ser bara fördelar

/
  • ”Behovet är större för mer tid för rådgivning än kontanthantering”, säger Peter Kollin, kontorschef. Här med företagschefen Elisabeth Mereborg.

Swedbanks kontantstopp i Gävle har redan väckt starka reaktioner. Men på kontoret på Nygatan ser man bara fördelar med minskad kontanthantering.

– Vi gör allt för att hjälpa till, säger Peter Kollin, kontorschef.

Annons

I början av mars kommer Swedbank i Gävle inte längre att hantera sedlar och mynt i kassorna. Argumenten är formulerade från central nivå och lyfter fram fördelarna med minskad kontanthantering.

I Arbetarbladets kommentarsfält på webben rasar läsarna – men inne på kontoret har det varit lugnt, enligt företagschefen Elisabeth Mereborg.

– Reaktionen har varit mer ”hur kan jag lösa det här?”.

Både hon och kontorschefen Peter Kollin ser bara positivt på kontantstoppet och tror att många kunder kommer att upptäcka att det finns enklare alternativ.

Rånrisken är ett av argumenten som Swedbank framhåller, men ingen av dem har något direkt svar på om kontantstoppet inte bara innebär att risken flyttas över till butikerna.

De försöker få sina kunder att vara kontantsmarta i stället, är svaret. Som till exempel att använda bankkortet i butikerna och betala räkningarna via internetbanken.

Peter Kollin understryker att banken kan hjälpa till att hitta bra lösningar för var och en av kunderna och att ingen ska känna sig utkörd på gatan.

– Det vill vi absolut inte, säger han.

Mer läsning

Annons