Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bantade järnvägsplaner oroar i Furuvik

/
  • Furuviksbon Lea Räsänen hade hellre sett att Banverket skulle bygga dubbelspår där järnvägen går i dag än att dra en ny sträckning över sjön Trösken.
  • Björn Franksson, moderatpolitiker och Furuviksbo, tror inte att alla som bor längs dagens järnvägsspår är ledsna för att det ser ut att bli kvar.

Det blir ett nytt dubbelspår mellan Furuvik och Skutskär över sjön Trösken. Däremot räcker inte Banverkets pengar till att bygga ett nytt anslutningsspår till Stora Ensos fabrik i Skutskär. Därför måste även det gamla spåret finnas kvar.

Annons

– Det känns inte alls bra. Vi har förutsatt att området ska bli järnvägsfritt, säger Furuviksparkens vd Tom Widorson som har stora investeringsplaner för området där järnvägen går i dag.

Arbetarbladet berättade i går om Banverkets ändrade planer för det planerade dubbelspåret mellan Skutskär och Furuvik. Ett fel smög sig tyvärr in i artikeln, för Banverket står fast vid sina planer på att dubbelspåret ska gå på en bro över sjön Trösken.

– Det är jätteviktigt för oss att dubbelspåret ska byggas enligt den plan som finns. Det blir en viktig del för att kunna öppna tågtrafik mellan Stockholm och Umeå, säger Kenth Nilsson, regionalchef på Banverket.

Däremot räcker inte pengarna till att bygga ett nytt anslutningsspår från dubbelspåret in till Stora Ensos fabrik i Skutskär. Därför måste det befintliga spåret, som går närmare kusten och nära många fastigheter, vara kvar. Det ska trafikeras av i genomsnitt två tåg per dag, men antalet kan mycket väl komma att öka om fler transporter flyttas om från lastbil till järnväg.

Det lilla samhället Furuvik hamnar därmed i kläm mellan två järnvägsspår.

Totalt kostar dubbelspåret, som ska börja byggas 2011 och stå klart 2014, omkring 670 miljoner kronor. Anslutningen var beräknad till runt 85 miljoner.

För Furuviksparkens vd Tom Widorson omkullkastar Banverkets besked framtida investeringsplaner i bland annat konferensanläggning och boende som parken planerar vid Sandvik.

– Det här är det enda håll vi kan expandera åt eftersom det är stängt åt alla andra håll. Om det skulle bli som Banverket vill påverkar det våra expansionsplaner i Sandviksområdet. Det vänder upp och ned på saker för oss, säger han men tillägger att han vill avvakta remissrundan och påtryckningar från bland annat kommuner och regioner för att se om Banverket kan hitta några andra lösningar.

Även kommunen, som i den fördjupade översiktsplanen för Furuvik har pekat ut området som attraktivt för nya bostäder och har tänkt göra om banvallen till väg, är negativ till att ha kvar spåret.

– Det är väldigt beklagligt och orimligt att ha järnvägar på båda sidor om bebyggelsen. Det ligger inte inom ramen för en god bebyggd miljö, säger planarkitekt Petter Jonegård.

Lea Räsänen, som bor i en villa på August Lindbergs väg, tycker inte om planerna på dubbelspår i Tröskenområdet överhuvud taget. Hon hade hellre sett att dubbelspåret byggdes där det nuvarande spåret går.

– Tåget stör mig inte alls, däremot tycker jag att det är viktigt att behålla värdefulla naturområden, säger hon.

Hon är inte rädd för att husen i Furuvik ska "komma i kläm" mellan två järnvägsbarriärer.

– Jag tror inte att det stör oss som bor här så mycket. Närheten till skolan och lugnet väger tyngre, säger hon.

Mer läsning

Annons