Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Banverkets fel att tågen stod stilla

Det omfattande tågstoppet som under en timme slog ut all trafik mellan Stockholm och Gävle i tisdags morse orsakades av ett fel i Banverkets anläggning för elkraftsförsörjning i Älvsjö.


– Det var någon del i den som inte fungerade och därför uppfattade inte stationen att den skulle ladda ut mer ström i nätet, säger Björn Östlund, ställföreträdande generaldirektör vid Banverket.

Annons

Han förnekar att stoppet i elförsörjningen orsakades av nya, elslukande tåg, vilket hävdades i Svenska Dagbladet på onsdagen.

– Det är inte sant. De nya tågen är snarare effektivare än de gamla, säger han.

Den ökade tågtrafiken pressar elförsörjningen men systemet ska ändå klara den nuvarande trafikvolymen, hävdar Björn Östlund.

I det här fallet skulle Banverkets omformarstation i Älvsjö ha känt av att det behövdes mer ström. Men något krånglade och därför hämtade systemet ström från omformarstationerna i Ockelbo och Häggvik i stället, och då kollapsade systemet.

Banverket håller på att undersöka vad och varför det blev fel i Älvsjö. Björn Östlund menar dock att verket har koll på läget och att strömmen ska räcka – om allt fungerar.

– Vi håller på att bygga ut kapaciteten i Älvsjö och ska även bygga ut i Häggvik så att vi blir mer robusta. Det ger oss ökade möjligheter att ta emot ännu mer trafik framöver.

Han medger att Banverket har del i de senaste månadernas ökade tågförseningar. Banverket försöker nu få bort ”många små störningar” så att man når upp till målet att nio av tio tåg håller tiden, så när som på fem minuter.

För att inte elen ska slås ut igen har Banverket startat två reservkraftsanläggningar som ska klara belastningarna i Stockholmsområdet i väntan på utbyggnaderna i Älvsjö och Häggvik.

Mer läsning

Annons