Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bärgare får rätt till krockkuddebil

Ingen bärgning utan krockkuddebil. Arbetsmiljöverket förbjuder nu bärgningsbilar från att arbeta ensamma på E4 och E16.

Annons

Det blir förbjudet att bärga och bogsera på delar av E4 och E16 utan skydd av en så kallad krockkuddebil. Det beslutade Arbetsmiljöverket i veckan.

– Nu får vi skydd, i dag står vi helt oskyddade. Det är förenat med livsfara varje gång vi åker ut, säger Stefan Karlsson, skyddsombud på företaget Gävle Auto-Bärgning AB.

Förbudet gäller på E4 mellan trafikplatserna Hyttön och Tönnebro, och på E16 mellan trafikplatserna Gustavsbro och Tegelbruket. Från och med första april måste allt servicearbete på de sträckorna skyddas av en Truck mounted attenuator, så kallad TMA-bil eller "krockkuddebil". Den ska köra nära bärgningsbilarna, för att skydda mot bilister som kör fort.

– Det är en fysisk barriär som ska hindra att människor blir påkörda medan de jobbar, säger Stefan Reis, handläggare på Arbetsmiljöverket.

Vem kör krockkuddebilen?

– Det beror ju på. Det finns ju bärgare som har egna TMA-bilar, och då är det egna medarbetare i verksamheten som kör den bilen.

Hur skyddad är den personen?

– Man måste alltid göra en bedömning av själva situationen. Visar det sig att det är höga hastigheten så får den som kör krockkuddebilen kliva ur och befinna sig på en annan plats än i bilen. Då ställer man upp den så att den är ett skydd under pågående arbetet.

Själva bilen har ett krockanpassat absorberingsskydd i bakre delen, som är tänkt att fånga upp så mycket det går av kraften av en krockande bil.

– Grundproblemet är att bilister i allmänhet inte respekterar blinkande ljus och varningstrianglar vid vägarbeten. Många bilister ser inte ens de här lamporna, utan de tittar på andra saker när de kör, säger Stefan Reis.

Framför allt gäller det mobiltelefoner och GPS-skärmar, enligt Stefan Reis.

– Risken har ökat dramatiskt på sista tiden beroende på trafikanternas beteende.

Beslutet gäller från första april.

– Arbetsmiljöverket jobbar vidare för att det ska gälla alla som jobbar på vägarna, inte bara de som bärgar, utan också de som byter däck, servicepersonal på bussarna och så, säger Stefan Karlsson.

Bara om polis eller räddningstjänst har stängt av både aktuellt och intilliggande körfält får bärgning utföras utan skydd av en annan bil. Om det saknas en sådan bil som kan assistera, så måste bärgningen vänta tills assistans kommer.

LÄS MER:

INSÄNDARE: Kör med huvudet också - inte bara gaspedalen

Mer läsning

Annons