Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bättre dialog ska ge bättre arbetsmiljö på Försäkringskassan – "Vi ska prata med och inte om varandra"

/

Mycket var redan på gång när problemen hamnade på Arbetsmiljöverkets bord.
– Däremot tror jag vi blev tydligare i vårt arbetsmiljöarbete och tog extra krafttag, säger Kristina Ericson, områdeschef på Försäkringskassan i Gävle.

Annons

Ett resultat blev handlingsplanen med åtgärder som ska genomföras.

– Mycket handlar om att ha en bra dialog som innebär att vi pratar med och inte om varandra, säger Kristina Ericson.

Hur ska ni få till en bättre dialog?

– Vi har bland annat börjat jobba med ett verktyg som heter Agerus. Det är ett strukturerat verktyg som hjälper oss att lyfta en frågeställning, till exempel vad det innebär att vara handläggare. Sen kan man diskutera det i gruppen och se till att alla kommer till tals, se skillnaderna och prata ihop sig. Det blir ett sätt att få upp saker till ytan.

Sjukfrånvaron har fortsatt att öka på Försäkringskassans kundcenter i Gävle.

Mellan januari och november i fjol ökade det så kallade sjuktalet från 8,47 till 11,69. Siffran visar sjukfrånvaron under de senaste tolv månaderna, delat med den totala arbetstiden.

Läs mer: Skyddsombudet som anmälde tvingades hoppa av – väntar fortfarande på ursäkt från arbetsgivaren

Kristina Ericson har ingen förklaring till varför frånvaron ökar.

– Vi kan inte se någon gemensam nämnare, säger hon.

Hon hoppas att en bättre dialog på arbetsplatsen kan medverka till att sjukfrånvaron sjunker.

När det gäller arbetsbelastningen så har den varit extra hög bland medarbetarna som handlägger aktivitetsstöd, det vill säga ersättning till arbetslösa. De har jobbat mycket övertid.

– Efter januari ska de inte behöva jobba övertid, säger Kristina Ericson och förklarar det med att arbetsbördan fördelas om till andra kontor inom Försäkringskassan.

Telefonköerna har också minskat, konstaterar hon.

Läs mer: Efter skyddsombudets larm: Arbetsmiljön på bättringsvägen på Försäkringskassan i Gävle

Enkäten som gjordes i somras visade bland annat att många upplevde att de inte kunde ta kortare pauser i jobbet.

– Vi har påmint om att man ska ta pauser när man behöver, säger Kristina Ericson.

Kundcentret i Gävle har i dag 207 anställda, inklusive föräldralediga och andra tjänstlediga. Kontoret brukar rekrytera personal ett par gånger om året. Nästa gång blir i maj då man tar in cirka 15 personer för att ersätta personal som slutar.

– Även om vi inte har ersättningsrekryterat i Gävle så gör man det på andra orter. Vi svarar ju i samma telefonkö, säger Kristina Ericson och konstaterar att planeringen för rekryteringen är långsiktigare i år än tidigare.

Mer läsning

Annons