Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bättre vård om patienter får mer inflytande

Patienterna måste få mer inflytande över sjukvården.

Det tycker patientnämndens ordförande Torbjörn Rönnkvist (S).

– I dag sker mycket på vårdens villkor.

Annons

Patientnämnden i Gävle får varje år in omkring 1 200–1 400 anmälningar från patienter som på ett eller annat sätt är missnöjda med sjukvården. Och patientnämndens ordförande Torbjörn Rönnkvist önskar nu att vården ska bli bättre på att ta till sig av och lära av klagomålen.

Han tror att det finns mycket att vinna på om sjukvården anpassar sig lite mer efter patienternas behov – och det kan vara småsaker som gör stor skillnad.

En lång väntan på akuten kan vara betydligt lättare att hantera om man får veta ungefär hur lång tid det väntas ta och att man till exempel kan gå iväg och ta en fika under tiden.

– Att få information och få känna sig delaktig är viktigt.

Sådant som tydliga kallelser, skyltar som gör att man hittar till rätt del av sjukhuset och ett begripligt betalningssystem är också viktigt för att man ska känna sig trygg.

– Ibland blir det fel om man behandlar alla lika, säger Torbjörn Rönnkvist och berättar om ett par i 80-årsåldern som missade att betala in en sjukhusräkning i tid och som i stället för en påminnelse genast fick ett inkassokrav på 900 kronor.

– Det är kanske okej att göra så mot en frisk 35-åring men på ålderns höst kan det hända att man missar en räkning någon gång.

För att det inte ska bli fel tycker Torbjörn Rönnkvist att man i större utsträckning än i dag ska ta med patienterna och fråga dem hur de vill ha det redan innan man organiserar om. Eller för den skull innan man bygger om lokaler

– Dialyspatienter, till exempel, tillbringar en stor del av sina liv på sjukhus och då borde de också få tycka till om hur lokalerna ska utformas.

Mer läsning

Annons