Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Betyder inte mycket i slutändan”

/
  • Filip Sundberg, Samuel Brunsberg, Nadia Fidan Iskanderova och Adelina Murseli är vad Gävles gymnasieskolor konkurrerar om just nu. Ingen förutom Samuel har ännu helt bestämt sig för vilken skola och vilket program de ska välja.

Adelina, Nadia, Samuel och Filip är guld värda. Den gymnasieskola som lyckas ”vinna” dem får 70 000 kronor per år – minst. Men spelar skolornas reklam någon roll för deras val?

Annons

Mellan 70 700 och 140 800 kronor per läsår är var och en av niondeklassarna Adelina Murseli, Nadia Fidan Iskanderova, Samuel Brunsberg och Filip Sundberg värda för gymnasieskolorna. De är anledningen till att skolorna investerar i reklam.

Ingen av dem tror dock att reklamen betyder särskilt mycket för gymnasievalet i slutändan, även om den kan hjälpa till.

– Den lockar en vidare så att man tar reda på mer, säger Filip Sundberg, men konstaterar att det ändå är intresset som avgör.

Både han och Samuel Brunsberg tycker att man får den bästa inblicken i hur det är på gymnasieskolorna från kompisar som redan går där.

Samuel påverkas inte av reklamen alls.

– Jag bestämde mig för flera år sedan, säger han och berättar att han ska söka ett naturbruksgymnasium i en annan kommun.

Ingen av de andra har dock bestämt sig än.

Nadia Fidan Iskanderova ska nog välja Vasaskolan, men vet ännu inte vilket program. Adelina Murseli har ingen aning än så länge.

– Jag vet ju inte vad jag vill bli.

Hon har fram till 15 februari på sig att göra sitt val.

Mer läsning

Annons