Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Blandade känslor bland studenter och lärare

/
  • Inte oroliga. Maria Westman, Emelie Persson och Linda Wallerman tog examen från lärarprogrammet på fredagen. ”Det är bara bra för oss. Det blir mer jobb för oss som har en utbildning”, säger Emelie Persson.Foto: Jenny Lundberg

Det var blandade miner på högskolan på fredagen. Allvarsamma miner blandades med mer uppsluppna.

– Positivt för oss, säger den nybakade lärarstudenten Emelie Persson om Högskoleverkets nej till fortsatt grundskolelärarutbildning i Gävle.

Annons

Under eftermiddagen var det avskedsmingel på högskolan. Ett hundratal lärarstudenter tog examen. Bland dem Emelie Persson, Maria Westman och Linda Wallerman. De kommenterar Högskoleverkets nej till högskolans ansökan om fortsatt grundskolelärarprogram med ett försiktigt leende.

– Det är bara bra för oss. Det blir mer jobb för oss, säger Emelie Persson.

De tre studenterna är överlag nöjda med sin utbildning, även om det finns vissa moment som de är kritiska till.

– Vissa kurser har inte känts så genomtänkta. Ibland har det verkat som om inte organisationen riktigt har fungerat, säger Maria Westman.

Linda Wallerman bor i Gävle och hon berättar att en av anledningarna till att hon valde just lärarprogrammet berodde på att det fanns här, i Gävle.

– Hade utbildningen legat för långt bort hade jag nog inte gått den, säger hon.

Universitetslektor Lars Hillström undervisar i biologi på lärarprogrammet. Han minglar tillsammans med kollegan Lars T Andersson, universitetslektor i kemi. Än så länge tror de inte att Högskoleverkets nej kommer att påverka deras och deras kollegors arbete.

– Men om vi inte får tillbaka examensrätten, då kan det ge stora effekter på sikt, säger Lars Hillström.

– Men det är inte heller så lätt att avgöra vad Högskoleverket vill ha. Jag förstår att de vill göra en objektiv bedömning, men det blir ändå en subjektiv bedömning till slut, säger Lars T Andersson.

Mer läsning

Annons