Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Bra med minskad åtgång"

/
  • Birgit Jansson, butikschef på Lindex i Valbo, tycker att det vore positivt om Valbo köpcentrum slutade dela ut gratis platspåsar.
  • Lena Hallberg från Sandviken har tillsammans med barnbarnet Tess just avslutat en inköpsrunda i Valbo köpcentrum, som resulterade i fem plastkassar. Men hon skulle inte ha något emot om butikerna i Valbo slutade dela ut gratis plastpåsar, och menar att man lär sig snabbt.

I Umeå slutade köpcentret Strömpilen för två år sedan helt att dela ut gratis plastpåsar till kunderna.

I Valbo köpcentrum tycker centrumchefen, kunder och butikschefer att det låter som en utmärkt idé.

Annons

I köpcentret i Umeå minskade åtgången av bärkassar med 78 procent när sällanköpsbutikerna slutade att dela ut gratis plastpåsar, i syfte att minska användningen och på så vis skona miljön. Kunderna kan i stället köpa papperskassar eller tygkassar som ser likadana ut i alla köpcentrets butiker.

Ann-Sofie Wesslén, centrumchef i Valbo köpcentrum, kände inte till exemplet i Umeå, men tackar för tipset.

– Jag vill jättegärna jobba vidare med det här och titta på Strömpilen som ett gott exempel och se om vi kan genomföra det här, säger hon.

Sandvikenbon Lena Hallberg ser gärna att Valbo köpcentrum följer efter.

– Det är helt rätt, jag är miljövän. Jag tycker verkligen att butikerna kunde ta ansvar, säger hon, och menar att hon inte skulle ha något emot att betala för en pappkasse eller lära sig att ta med en väska.

Butikscheferna på Kappahl och Lindex i Valbo är mycket positiva till handlarnas initiativ i Umeå.

– Det är ju fantastiskt om de kan göra det. Om de kunde komma överens där borde det gå här, säger Maud Gärdin på Kappahl.

I hennes butik får kunderna automatiskt påsar, medan Lindex, som är en av kedjorna som finns i Umeågallerian, försöker minska åtgången genom att fråga kunderna om de behöver en påse.

– Kunderna är så miljömedvetna ändå så de har oftast inget emot det, säger Birgit Jansson, butikschef i Valbo.

I Umeå har kunderna enligt utvärderingar varit nästan uteslutande positiva.

– Det vanligaste motargumentet är att man tror att kunderna ska börja skälla, men den parametern finns inte ens, den kan man bara glömma, säger Ann Werner, centrumledare för Strömpilen i Umeå.

Mer läsning

Annons