Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Budskapen från slottet bara ökar

/
  • Håkan Durmér, kommunikationsansvarig, Cecilia Boström, försäljningschef och Richard Häll, vd, i Gävleföretaget PLAYipp som skapar verktyg för professionell kommunikation hos företag. PLAYipp har utvecklat en mjukvara som gör att företag kan informera sina anställda via digitala skärmar eller smarta telefoner. Senaste uppdraget är stålkoncernen Ovako.

Intern kommunikation på digitala skärmar – eller ännu hellre direkt i en smart telefon. Det är affärsidén hos Gävleföretaget PLAYipp vars senaste uppdrag är stålkoncernen Ovako.

Annons

Under mars ska Ovakos personal vid anläggningarna i Hofors och Smedjebacken ta del av löpande produktionsdata och intern kommunikation via 50 utplacerade digitala skärmar. En stor affär för Gävleföretaget, men inte den största.

Kundlistan börjar allt mer få ett imponerande utseende; Ragn-Sells, Securitas, Aga, Schibsted, TV4…

– Vi som jobbar på kontor är bortskämda, vi kan enkelt ta del av intern information. Men i många företag arbetar de anställda ute på fältet eller är på resande fot. Vi utvecklar en mjukvara som ger företagen verktygen att sköta en professionell kommunikation. Allt från till exempel nyanställningar och nyckeltal till vilka som besöker företaget i dag eller är sjukskrivna, säger Richard Häll, vd i PLAYipp.

Han är född entreprenör, började sin bana som UF-företagare, varifrån han gick vidare och skapade den stora annonsskärmen på Stortorget. För åtta år sedan bildades PLAYipp och när företaget för ungefär två år sedan flyttade in i lokaler i Gävle slott började det hända saker.

– Vi krigade på en omogen marknad, men vi såg behoven och har alltid legat i framkant. Det var då det lossnade, säger Richard Häll.

2013 var tillväxten 56 procent, i fjol 75 procent och under 2015 väntas den bli 100 procent. Det senaste året har sju nya medarbetare anställts och nu finns 20 personer på två plan i slottet, fördelade på tre grupper; försäljning, utveckling samt leverans och support. Verksamheten har renodlats med fokus på utveckling av mjukvara och kundnytta. Utbildning av super­users hos företagen ingår också så att den information som ska ut enkelt kan hanteras.

Under 1,5 år har PLAYipp utvecklat Mobile View, en mjukvarulösning i en app som kan förmedla information i det företag användaren är anställd. Eller idrotts­klubben där hen tränar och tävlar. Richard Häll ler när det kommer på tal – inom föreningslivet öppnas en jättelik marknad. Mobile View lanseras under maj och är självklart kompatibel för alla mobiltelefonsystem.

– Vi ser till helheten och kan därför vara en budbärare av information både via stora digitala skärmar på väggen och i den smarta telefonen i handen, säger Richard Häll som ändå ser stora möjligheter i det lilla formatet.

– Tänk ett företag som kan ställa en fråga direkt till 5 000 medarbetare oavsett var de befinner sig...

Mer läsning

Annons