Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Busschaufförens räddade livet på passagerare

/
  • FJÄRDE GÅNGEN.
  • FJÄRDE GÅNGEN.
  • DAGENS HJÄLTE. Bosse Larsson är busschaufför men också mycket rutinerad hjärt- och lungräddare hos Röda korset. Det har en av hans passagerare på Stockholmsbussen sitt liv att tacka för.

Passageraren som föll ihop livlös på Stockholm - Gävle-bussen på onsdagskvällen kunde inte ha haft en bättre chaufför. Bosse Larsson från Gävle räddade passagerens liv på några få minuter.

Annons

Den man som föll ihop livlös på bussen från Stockholm till Gävle på onsdagskvällen kunde inte ha haft en bättre chaufför än Bosse Larsson från Gävle. Larsson är hjärt- och lungräddningsutbildare för Röda korset och på några minuter hade passageraren fått livet tillbaka.

 – Det känns skönt att kunna använda sina kunskaper, säger Bosse.

Larsson körde Swebus Express linje från Stockholm mot Gävle kl 18 på onsdagen. I Kista blev det oro längst bak i bussen. En manlig passagerare satt livlös i stolen. Bosse stannade och rusade dit.

– Jag drog honom i benen ner på golvet. En del tyckte nog att det såg bryskt ut, men det gäller att komma igång snabbt.

 

Bosse Larsson är rutinerad hjärt- och lungräddare och leder regelbundet Röda korsets kurser ute på arbetsplatser.

– Det är konstigt, men jag tycks dra till mig såna här händelser. Det är faktiskt fjärde gången jag är med om det här på allvar, berättar Bosse.

Den första var en kvinnlig cyklist som blivit påkörd mitt i Gävle 1997. Då hade han gått sin första kurs för 14 dagar sedan och han satte genast igång med livräddning.

– Det lyckades tyvärr inte den gången, och jag tror att det var det som gjorde att jag började lära mig mer.

Andra hjärt- och lungräddningen var på en strand i Turkiet där en man fått hjärtinfarkt. Han avled också.

Bosses tredje insats var också i Turkiet, på en tonåring som skadats i en trafikolycka. Hur det gick för honom vet Bosse inte.

 

Men i bussen i onsdags gav hans insatser resultat. Efter omkring fyra minuter av hjärtkompressioner kombinerade med inblåsningar hade passageraren stabil puls.

– Mitt under räddningen anmälde sig en läkare bland passagerarna att hon kunde hjälpa till, så jag fick lite avlösning på slutet, berättar Bosse.

Bland passagerarna på bussen fanns uppfattningen att passageraren var en missbrukare. Någon ska ha sett honom med en spruta på toaletten. Om det stämmer tror Bosse Larsson att det kan vara förklaringen till att det gick att rädda honom.

– Det sägs att hjärtstopp som beror på överdoser är lättare att häva än andra, säger han.

Efter livräddningen körde Bosse bussen vidare mot Gävle. Han fick telefon från ambulansen att passageraren var fullt vaken och skickade en hälsning med tack för hjälpen. När Bosse berättade det i mikrofonen applåderade hela bussen.

– Många av passagerarna var tagna av det hela, och flera kom och tog mig i hand, när vi stannade i Gävle, berättar Bosse.

Nu hoppas Bosse att hans egen arbetsgivare ska bekosta hjärt- och lungräddningskurser för sina anställda. Det har andra bussbolag gjort, men inte Swebus, berättar han.

 

Mer läsning

Annons