Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Caroline och Emelie tvekar om elitklasser

/
  • TVEKSAMMA. Niorna Emelie Pernestål och Caroline Jäderberg tror att de elever som inte platsar i elitklasserna skulle känna sig lite utanför. Men med idrott och musik fungerar profilklasser för då delar man samma intresse.
  • POSITIVA. Johan Arvidsson, 15 år och Robert Bagge, 15 år, tycker att om kunskapen finns och eleverna gillar förslaget borde elitklasser startas.

Regeringen vill införa antagningsprov till elitklasser i teoretiska ämnen i grundskolan.
På Solängsskolan har man redan profilklasser inom musik och idrott. Men det råder delade meningar bland eleverna till att införa detta även i teoretiska ämnen.
– Det blir risk för att de andra eleverna känner sig lite utanför, säger Emelie Pernestål, 15 år.

Annons

Utbildningsminister Jan Björklunds förslag om en ny skollag möter på både positiva och negativa reaktioner bland politiker, lärare och rektorer.

Så är det även i klassrummet och korridoren hos eleverna.

Emelie Pernestål, 15 år och Caroline Jäderberg, 15 år, går i nian på Solängsskolan, där det finns profilklasser för elever som är intresserade av musik och idrott.

– De delar samma intresse och vi tycker att det fungerar bra här, säger de.

Men de är tveksamma till elitklasser inom till exempel matematik, fysik och engelska och att elever skulle väljas genom ett intagningsprov.

– Det är bra som det är. Det behövs inte. Jag vet faktiskt inte hur stämningen skulle bli om det fanns några elitklasser på skolan, säger Emelie Pernestål.

Johan Arvidsson, 15 år, och Robert Bagge, 15 år, är mer bekanta med tanken.

– Det låter som ett bra förslag, så länge eleverna är med på det, säger de.

De hänvisar till flera gymnasieskolor, till exempel Vasaskolan som har en så kallad spetsklass för elever med bättre resultat.

– Varför skulle det inte fungera på en högstadieskola om man bevisar att kunskapen finns? De elever som har bättre resultat kan vidareutveckla sina kunskaper snabbare. De får bättre lärarhjälp än i en stökig klass, säger Johan Arvidsson.

– Ja, om jag var så pass bra så, säger Johan.

Rektor Stefan Grybb gick under gårdagen inte att nå för en kommentar.

Mer läsning

Annons