Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Chefen kände till problemen

Chefen kände till problemen och säger att man påbörjat åtgärder.
– Vi måste sätta ännu mer fart nu, säger Annica Eriksson.

Annons

Hemtjänsten i Valbos verksamhetschef heter Annika Eriksson. När Arbetarbladet konfronterar henne med den påfrestande arbetsmiljön kommer det inte som en nyhet. Hon hävdar att ledningen kollar på åtgärder men att det dragit ut på tiden.

– Vi borde ha både motorvärmare och ett journummer man kan ringa om det är stora problem med snön, säger Annica Eriksson.

Gavlegårdarna har parkeringsplatser fem meter bort - med motorvärmare. Medan hemtjänstens personal får både skotta och kämpa med att få i gång bilarna själva.

Varför är det så?

– Det är svårt att svara på, det är inte jag som är bilansvarig egentligen. Men det är klart att bilarna ska vara varma och att det ska fungera på ett bra sätt både vardagar och helger. Jag ska lyfta den här frågan till min chef, säger Annica Eriksson.

Hemtjänstens personal känner både stress och oro över situationen med bilarna. De hävdar att de måste hinna arbeta lika mycket trots att snöskottandet tar väldigt mycket extra tid. Men Annica Eriksson hävdar att schemat är anpassat efter säsongen.

– Man måste få mer tid så att man hinner det man ska, säger hon.

Mer läsning

Annons