Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Chip and go tar bort busskaos

/
  • UNDRANDE. It-teknikchefen Henrik Strömberg på X-trafik ifrågasätter kort-företagens resonemang. ”Det är lite konstigt att det ska ställas samma krav på säkerhet när man betalar en bussbiljett som när man köper en Ferrari”, säger han.
  • UNDRANDE. It-teknikchefen Henrik Strömberg på X-trafik ifrågasätter kort-företagens resonemang. ”Det är lite konstigt att det ska ställas samma krav på säkerhet när man betalar en bussbiljett som när man köper en Ferrari”, säger han.

X-trafik står i startgroparna för att införa nya betalterminaler på bussarna eftersom kortföretagen kräver pin- koder vid kortbetalning.
Koderna har ställt till rejäla förseningar i Jämtland, men i Gävleborg är målet att det ska räcka med chip- registrering för resor under 200 kronor.
Lösningen kallas chip and go.

Annons

I dag behöver resenärer i länet bara dra sitt betalkort genom kortläsaren när de kliver på bussen. Det är snart ett minne blott.

Några månader in på nästa år ska omkring 230 nya betalterminaler installeras. Samtliga bussar och X-tåg i Gästrikland och Hälsingland omfattas.

Det är kortföretagen som pressar på för ökad säkerhet med pinkoder.

I Östersund har bytet av system inneburit en mardröm för förare och resenärer. Systemet har många gånger inte registrerat koden och proceduren måste upprepas.

It-teknikchefen Henrik Strömberg på X-trafik tror dock inte att Gävleborgs kollektivtrafik kommer att drabbas av liknande problem.

– Vi har inte samma biljettsystem och ska inte ha samma betalterminaler som där, säger han.

I Gävleborg kommer kunder som har kort via Swedbank att kunna omfattas av något Henrik Strömberg kallar chip and go.

– Det innebär att de kan betala alla resor som kostar högt 200 kronor utan att behöva använda pinkod. Chip and go har provats i Eskilstuna med gott resultat, säger han.

För dyrare resor och resenärer som saknar Swedbankkort är det dock pinkod som gäller.

– Hela kollektivtrafikbranschen försöker påverka de andra bankerna, säger Henrik Strömberg, som hoppas att de hänger på så snart som möjligt.

För de som måste använda pinkoder tror han inte att tidsåtgången ska bli lika problematisk som i Jämtland.

– De terminaler man kör i Uppsala och Västerås visar att det går att få informationen att behandlas betydligt fortare, det rör sig mellan fem och tio sekunder.

Parallellt med upphandlingsprocessen ska ett pilotprojekt genomföras på X-trafiks tåg efter nyår.

Där används pinkoder redan i dag och nu ska chip and go testas.

Mer läsning

Annons