Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Däckåtervinning kan ge tio nya jobb i Norrsundet

/
  • Gamla däck kan ge nya jobb. Däcken återvinns till dieselolja, kol och stål genom en metod som utvecklats i Östeuropa.
Foto: Scanpix

Däckåtervinning med en metod som utvecklats i Östeuropa kan ge åtminstone ett tiotal nya jobb i Norrsundet.
– Lokalerna passar oss perfekt, säger Torgny Andersson som driver företaget Svedab i Söderhamn AB.

Annons

Han hoppas kunna använda lokaler som den nedlagda massafabriken lämnar efter sig.

En skrivelse har lämnats in till länsstyrelsen för att få klartecken inför en tillståndsansökan.

– Får vi klartecken kan vi sedan söka tillstånd och göra en miljökonsekvensbeskrivning. Sen börjar vi beställa grejer och om det går som vi hoppas kan vi börja installera utrustningen vid årsskiftet, säger Torgny Andersson.

Han har tidigare försökt etablera rörelsen i Vallvik, söder om Söderhamn. Men där stötte han på patrull.

– Vi hade kontakt med fel personer. Vi blev lurade, säger han utan att vilja avslöja mer.

Han är väldigt nöjd med bemötandet i Norrsundet och berömmer de kommunanställda näringslivskonsulterna Göran Ågren och Lars Engstrand.

– De har varit helt underbara och hjälpsamma, säger han.

Svedab har diskuterat med Gestrike Invest som nu ansvarar för lokalerna på fabriksområdet. De som bor i Norrsundet kommer att få skriftlig information om planerna.

Torgny Andersson lovar att däckåtervinning inte ger några utsläpp, vare sig i luft eller vatten.

I en så kallad reaktor smälts däcken ned och delas upp dieselolja, kol och stål.

Oljan kan användas som bränsle, kolet levereras till bland annat plastindustrin och stålet säljs till stålindustrin.

– Det finns en liknande anläggning i Göteborg men ingen som använder den här metoden i Sverige, säger Torgny Andersson.

Metoden har utvecklats i Vitryssland och fungerande anläggningar finns bland annat Litauen och Lettland. Styrelseordförande i Svedab i Söderhamn AB är Oleg Babushkin som bor i Gävle och, enligt bolagets webbsida, har doktorerat i materialvetenskap i Vitryssland.

Den anläggning som planeras i Norrsundet som ett första steg ska kunna ta emot 10 000 ton däck per år. Det motsvarar ungefär en tiondel av marknaden, uppger Torgny Andersson.

Om det går som Svedab planerat kan anläggningen byggas ut så att det kan svälja 48 000 ton gamla däck. I så fall beräknas ytterligare 15–20 personer få jobb.

Mer läsning

Annons