Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dagens skrotnisse har ett stressigt jobb

/

Bilden av skrotnissen som släntrar omkring bland sitt skrot är gammal och förlegad. Det säger Kjell Forsell, som varje dag hanterar etthundra ton avfall vid en återvinningsanläggning.

Annons

På skrotgården är det livlig rörelse hela dagarna. Minst tre långtradare lastade med trettio ton avfall var lämnar skroten under en dag. Och lika mycket material kommer in. Avfallet ligger som längst tolv dagar, skrothögarnas omsättning är alltså hög. Hjärtat i detta ständiga materialflöde är "Fuchsen", den ombyggda grävmaskin som Kjell Forsell manövrerar. Han har varit anställd som materialåtervinnare sedan 2004, då han nappade på en jobbannons. Innan det utförde han olika grävjobb som egenföretagare.
– Jag var orolig för att stå utan jobb. Det hade varit två kalla vintrar så kälen kunde hålla i sig. När jag fått chans att presentera mig fick jag börja jobba direkt, säger Kjell Forsell.
Materialet som Kjell Forsell och hans kollegor tar hand om kommer från återvinningscentraler, industrier och bilskrotar.
– Bilden av skrotnissen är förlegad. Vi återvinner alla möjliga former av material, säger Kjell Forsell.
De olika sorternas avfall grovsorteras. Störst är högen med det material som ska till fragmenteringsanläggningen för finsortering. Stålskrotet delas in i flera högar, bland annat utefter tjocklek, kvalitet och volym. Andra högar innehåller aluminium, brännbart industriavfall, trä, glas eller kablar. Skrotgården är inte så stor och inget får ligga osorterat någon längre tid.
– Svårast blir det när det är tio gånger tio centimeter stora bitar från industrin som måste sorteras, det är tidskrävande, säger Kjell Forsell.
Han svingar sig upp i "Fuchsen" och kör fram den till en hög med vad som kallas "Prima styckeskrot klass 11", olegerat stålskrot som är minst tre millimeter tjockt. Stödbenen fälls ned och hytten åker upp lite. Kjell Forsell börjar arbeta med gripklon, han för skrotet från högen och ned i en container. Det här arbetet handlar mycket om känsla. Containern får inte innehålla mer än 10 ton skrot och hur stor del som kan fyllas beror på vad det är för material som lyfts i.
– Jag har en våg i huvudet. Det är chefens fel, jag ville ha en våg, men fick inte det, säger Kjell Forsell och skrattar.
En lastbil svänger in på skrotgården och chauffören ropar på Kjell Forsell. Chauffören vill att han lyfter ned en mindre container i en större. Maskinen får arbeta igen. Stödbenen åker ned och containern lyfts dit den ska. För en maskinförare på skrotgården finns det en hel del att göra. Kjell Forsell spenderar mycket tid i hytten.
– Men det känns aldrig ensamt. Telefonen ringer ofta, det kan vara lastbilschaufförer eller någon som har frågor om material, en ny prislista eller om ett leveransstopp någonstans. Ibland glömmer jag tiden och sitter i hytten till halv fem eller halv sex.

Mer läsning

Annons