Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Därför vill vi vara vackra

/

Varifrån kommer skönhetsidealen?
Från cyniska reklammakare som sedan länge insett att det finns grova pengar att tjäna på vår fåfänga, säger några.
En nedärvd biologisk programmering, säger Nancy Etcoff, amerikansk psykolog och forskare.

Annons

”Skönhet är en egenskap som åstadkommer en upplevelse av perceptuell njutning, mening eller tillfredsställelse hos betraktaren.” Så definieras skönheten av wikipedia.

Det motsäger inte Nancy Etcoffs teori, en amerikansk psykolog och forskare som har skrivit boken ”Survival of the prettiest, The Science of beauty.”

Nancy Etcoff hävdar att människan alltid strävat efter skönhet och att det inte är enbart reklam och grupptryck som får oss att vilja göra oss vackra.

Driften finns sedan stenåldern och syftet är attraktion, att försäkra sig om fortplantning. På någon tiondels sekund gör vi moderna människor fortfarande en bedömning av en persons skönhet – är han snygg eller ful? – trots att vi vet att insidan är viktigast i det långa loppet, hävdar Nancy Etcoff.

Skönhetsindustrin drar nytta av och tjänar pengar på våra instinkter. Vi är dessutom eniga om vad som är ett attraktivt utseende, vilket gör det ännu enklare för branschen.

Så vad är skönhet? Vem är vacker? De grekiska filosoferna ansåg att föremål vars proportioner överensstämde med det gyllene snittet var vackra, att det fanns ett samband mellan matematik och skönhet.

Forskare vid Torontouniversitetes psykologiinstitution har via experiment räknat fram det gyllene snittet för ansikten.

När avståndet mellan ögonen är 46 procent av hela ansiktets bredd och avståndet mellan ögonen och munnen är 36 procent av hela ansiktets höjd, betraktar vi personen som vacker. Kanadensiska sångerskan Shania Twain uppfyller måtten enligt professorn Kang Lee. Tilläggas kan att dessa proportioner också är de vanligast förekommande bland oss människor.

Andra forskare har visat att de människor vi betraktar som vackra har lättare att få jobb och tjänar mer. Vi tror också att den som är vacker är mer intelligent och pålitlig, har fler vänner och ett roligare liv. De vackra upplevs också som trevligare människor, vilket förstås i sin tur kan ha att göra med att blivit bättre bemötta hela sitt liv, än de ”fula”.

Mer läsning

Annons