Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De drömmer om en ny linje

Spårvägsentusiasterna i Gävle drömmer om en spårvagnslinje i Gävle där gamla renoverade spårvagnar skulle gå i trafik på nytt.

Än så länge drömmer de i motvind.

Annons

Spårvägssällskapet i Gävle har två gamla vagnar sen tidigare och en tredje är på väg. Man hade också köpt ett gammalt bussgarage från Uppsala som skulle bli spårhall där vagnarna kunde renoveras och rustas.


Man hade sett ut en plats vid gamla Gävle varv där spårhallen skulle sättas upp, men man fick inte bygglov av kommunen. Det var svårt att hitta ett alternativ, en spårhall kan inte placeras var som helst, man behöver ett spår. Till slut sålde man spårhallen till Tallås-Jädraås järnväg.

Vagnarna, som i dag står uppställda i en industrilokal i Gävle, är två 100-åringar. Den ena är en gamla Ettans spårvagn som var i trafik i Gävle från 1909 till 1952. Den andra är en släpvagn (kopplad bakom spårvagnen) som kom i trafik 1910. Den har stått i ett par år på Snus-Majas tomt i Gamla Gefle och dessförinnan i ett förråd i Oppala.

Den tredje spårvagnen finns i dag i Malmköping hos Svenska spårvägssällskapet, där är man trångbodd och vill helst att Gävle tar emot 23:an som en gång rullade i trafik på Bomhus-linjen. Men i Gävle finns ingen plats för den.

Mats Nauwelaertz dé Age är ordförande för Gävle Spårvägssällskap med ett sjuttiotal medlemmar.
– Det vi önskar mest av allt just nu är en lokal där vagnarna får plats och det finns faktiskt en som skulle passa oss. Det är byggforskningens hus som ligger precis intill spåren, säger han.

Byggforskningen ska flytta till högskolan om något år och Mats drömmer om att spårvägssällskapet skulle få hyra huset när det blir tomt.
– Det är ett perfekt läge. Då skulle vi äntligen kunna sätta igång och renovera vagnarna. Det är många i sällskapet som gärna vill jobba med det.

Gävle kommun har inte visat något större intresse för spårvägsentusiasternas dröm om en ny spårvagnslinje. Mats Nauwelaertz dé Age berättar att man visserligen fått bidrag till renovering från kommunen liksom från en del fonder, men i övrigt har inget hänt.
Allt arbete på vagnarna står still eftersom lokalen där vagnarna står inte har någon värme.
Därför blev det inte verklighet av drömmen om att en av vagnarna skulle rulla på spåren från Fältskärleden till Briggen Gerda på 100-årsdagen på fredag.

Mer läsning

Annons