Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"De måste ta fram en aktionsplan"

/

– En ursäkt räcker inte. Men om företaget börjar jobba aktivt med värdegrundsfrågor kan krisen bli en början på något nytt.
Det säger beteendevetaren Ola Berggren med anledning av den allvarliga förtroendekrisen för Xzakt kundrelation.

Annons

Kritiken har varit kraftig mot callcentret Xzakt i Gävle sedan Arbetarbladet i söndags avslöjade hur ledningen gjort en kränkande lista över saker de trodde att anställda skulle göra på företagets julfest.

"X blir full och spyr", "X försöker på alla med kuk", "X stoppar tungan i någon", gick det att läsa i den läckta listan.

– Jag förstår om personalen känner sig kränkta – speciellt när det verkar finnas mer saker under ytan och detta bara är "toppen av isberget" som en anställd uttryckte det. Företaget har ett gediget arbete framför sig för att återfå förtroendet, säger Ola Berggren, beteendevetare och författare som föreläser om ledarskap och hur man bygger positiva arbetsplatser.

Han understryker att det är svårt att uttala sig om ett enskilt fall men anser ändå, utifrån den information han fått, att företaget gjort långt ifrån tillräckligt för att reparera skadorna.

Gävlechefen Madeleine Scherling gick på söndagskvällen ut med en ångerfull ursäkt via mail: "Det var på skämt, vi skojade. Så otroligt korkat."

– Det är väl fint att säga förlåt men det räcker inte. De måste säga att det här är helt oacceptabelt och vi kommer att förändra hela vårt interna sätt att arbeta: VD:n måste åka dit, påbörja ett värdegrundarbete, ta fram en aktionsplan och fråga medarbetare och chefer hur deras vision om arbetsplatsen ser ut och vilka förväntningar de har på varandra.

Om företaget missar den här möjligheten att utvecklas tror Ola Berggren att det kan få stora konsekvenser både internt och externt.

– Medarbetarna kan börja lågprestera eller söka sig till andra jobb eftersom de känner sig kränkta och inte får någon uppskattning. Det är också klart att man drar sig för att göra affärer med ett sådant här företag.

Just ledarskapet menar Ola Berggren är en kärnfråga när det gäller att bygga positiva arbetsplatser.

– Som chef måste du fråga dina medarbetare: Hur behöver du bli coachad för att kunna blomma? Oavsett svaret på frågan så är det viktigt för alla människor att få beröm – inte bara för prestation utan för vem man är. Det finns stora möjligheter för det här företaget att lära sig av det.

LÄS OCKSÅ:

Gävlechefernas kränkande julfest-checklista

"Svårt att återfinna ett förtroende som inte fanns"

Xzakt-chefens ursäkt

Mer läsning

Annons