Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det går som på räls för Bombardier i Gävle

/
  • Walther Neureiter.
  • Här underhålls tågen. Bombardiers tågdepå i Gävle är företagets modernaste i Sverige. Här kollar Torbjörn Eriksson och Markus Hillbom ett Veoliatåg i tågverkstadens motsvarighet till smörjgrop.

På två år har Bombardiers tågdepå och verkstad i Gävle fördubblat antalet servade tåg och tredubblat antalet anställda från sex till arton personer. Och tron på framtiden är ljus.

– Vi står inför en expansion, säger depåchefen Walther Neureiter.

Det går som på räls för företaget, skulle man kunna säga.

Annons

Anledningen till det är ett stadigt ökat tågresande. Till exempel visar X-trafiks mätningar att antalet resor på sträckorna Gävle–Ljusdal och Gävle–Sundsvall ökat med 42 procent de senaste fem åren.

Gävles modernaste

– Och fler kilometer betyder större underhållsbehov, konstaterar Walther Neureiter.

Dessutom har Bombardier, vars tågdepå i Gävle ligger på Ageve-området i den gamla stålhallen där Gävle Järnvägsteknik huserade förut, fått kontraktet på att underhålla Green Cargos godståg.

Walther Neureiter tror att det är möjligt att tågdepån kan ha 35 anställda servicetekniker om något år. Även en utbyggnad av depån diskuteras.

Tågdepån i Gävle är redan företagets modernaste i Sverige. Den kostade 50 miljoner kronor att bygga och ytan är på 2 000 kvadratmeter. Arbetsmiljön och säkerheten är god, till exempel behöver man en särskild nyckel för att sätta på högspänningsledningen, och man arbetar miljömedvetet

Problemet är att fyrvagnståg inte får plats inne i verkstaden – detta trots att rälsen i verkstadshallen är nästan 100 meter lång.

Alla tåg är välkomna

– Nästa år kommer SJ:s Reginatåg ha fyra vagnar. Vi servar inte dem i dagsläget, men vi bör ändå göra en anpassning till de tåg som faktiskt körs. Dessutom innebär den ytterligare avregleringen från årsskiftet ännu fler aktörer på marknaden, säger Walther Neureiter.

I dag arbetar Gävledepåns mekaniker främst med service och lagning åt X-trafik och Veolia. Men alla som har ett tåg i behov av uppfräschning eller reparation är välkomna.

– Vårt arbete håller faktiskt extremt hög kvalitet. 99,7 procent av tågen kan hålla sin tidtabell tack vare oss. Men ban- och signalfel är utanför vår kontroll, säger Walther Neureiter.

Mer läsning

Annons