Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Det här är rena bluffgrejer”

Företaget Supershopping skriver i ett mejl till Arbetarbladet att de inte har lurat några kunder. Samtidigt förnekar Coop all samverkan med dem.

Annons

– Det här är rena bluffgrejer, säger Magnus Nelin, presschef vid Coop och KF i Sverige.

Anders och Birgitta Brandt kom i kontakt med Supershopping via en annons i ett mejl. Vid ett test av deras abonnemang deltog man i utlottningen av ett presentkort hos Coop värt 10 000 kronor.

– Den här typen av bluffannonser är ett otyg som vi försöker få stopp på. Våra jurister jobbar aktivt med det och de kommer att titta på det här fallet också.

Magnus Nelin har själv tagit del av annonsen och säger att det inte finns några tvivel på att det rör sig om en bluff.

– Vi har tidigare sett den här typen av annonser på Facebook. Vi ser allvarligt på alla fall av felaktigt utnyttjande av våra varumärken.

Supershopping är registrerat i Estland men varorna skickas från Finland. En sökning på företag hos Google visar att fler har snarlika erfarenheter av företaget som paret Brandt.

Företagets ansvarige i Tallinn, Urmas Toome, har inte svarat på Arbetarbladets frågor om användandet av namnet Coop eller varför abonnemangen fortsätter trots uppsägning.

Men han skriver i mejlet att produkter endast skickats till kunder som har gjort en beställning samt accepterat företagets villkor.

Mer läsning

Annons