Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Diagonalen visade vägen

/
  • Berättar gärna. Jon Höjer vann tillsammans med Sture Ljungqvist i början av 1970-talet Gävle kommuns arkitekttävling om att utforma Gävles stortorg.
  • Diagonalt. Arkitekterna Jon Höjer och Sture Ljungqvist inspirerades av Gävlebornas diagonala spår i snön när de ritade sitt förslag. Därav de diagonalt placerade stenplattorna och pylonerna.

Det var en snöig vinterdag i början av 1970-talet. Arkitekterna Jon Höjer och Sture Ljungqvist befann sig vid Stortorget i Gävle. De hade antagit utmaningen att delta i en tävling om en ny utformning av torget.

– Vi såg att folk sprang på diagonalen över torget. Det var den upptäckten vi sedan använde oss av i vårt förslag, berättar arkitekt Jon Höjer.

Annons

Diagonalspåren i snön lockade de båda arkitekterna att placera stenplattor och belysning på diagonalen. När frågan om belysningen väcktes kontaktade arkitekterna sin gode vän konstnären Erik Höglund. Tillsammans arbetade de fram de rosa pylonerna, där Gävles historia illustreras. De berättar om stadsbranden 1869, protestsångaren Joe Hill, båtar, fiskare och timmerflottare.

– Vi tyckte att det var en väldigt bra lösning ur belysningssynpunkt, säger Jon Höjer.

Arkitekterna Höjer och Ljungqvist vann tävlingen av 188 inskickade bidrag och Gävles nya stortorg invigdes 1974.

”Kommer att bli jättefint”

Jon Höjer är inte helt nöjd med hur torget har utvecklats sedan dess. Främst gäller kritiken Filmstaden, där han anser att det kommersiella intresset tog överhanden.

– Det hade säkert kunnat bli bra. Men spegelglas i fasaden... Att se övriga byggnader på torget spegla sig i fasaden är bara konstigt, säger Jon Höjer så diplomatiskt han bara kan.

Men det alldeles nya Stortorget tror han på. Han gillar tanken att låta gatstenen bilda ett mönster över hela torget.

– Det låter så trevligt. Det här kommer att bli jättefint.

Jon Höjer har hunnit bli 88 år och bor i Vällingby. I Gävle var han senast i våras, då han var inbjuden för att berätta om sitt arbete med att skapa stadsdelen Sätra i Gävle. Någon ny visit, för att se det nya Stortorget, utlovar han inte. Men kanske tar han vägen förbi ändå, när han åker norrut. För Gävle är något alldeles speciellt för Jon Höjer.

”Känsligt uppdrag”

Ett minne Jon Höjer gärna delar med sig av är då han på 1970-talet fick den delikata uppgiften att fundera ut var den 3,5 ton tunga och 2,8 meter höga Henry Moore-skulpturen skulle placeras.

Platsen blev till slut Slottstorget, utanför biblioteket.

– Det var ett känsligt uppdrag. Till slut beslöt vi platsen vid bocken, på en liten kulle, för att den skulle synas mer. Därför gick jag långa, långa promenader med landshövdingen (Hans Hagnell, reds anm).

Jon Höjer är (tillsammans med Sture Ljungqvist) även arkitekten bakom stadsdelen Sätra i Gävle, Norra Botkyrka, Bredäng, Fittja, Järvafältet, Kista, Stolplyckan i Linköping, Sörgården i Tensta, och Atlantis i Vällingby. Bland annat.

Mer läsning

Annons