Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

DO: Lars-Göran Wadén kan ha blivit diskriminerad

/
  • Lars-Göran Wadén uppmanades att vänta till nästa buss – två timmar senare. Nu konstaterar DO att han kan ha utsatts för diskriminering.

Lars-Göran Wadén kan ha utsatts för diskriminering när han inte kunde åka med 49:ans buss då rullstolsliften inte gick att använda.
Det konstaterar diskrimineringsombudsmannen, DO.

Annons

Det var när Lars-Göran Wadén skulle ta bussen för att åka och hälsa på sin bror i Österfärnebo som han fick beskedet att liften inte gick att använda då chauffören inte hade fått utbildning och därför inte visste hur den fungerade.

I stället hänvisades han till nästa buss som skulle gå först två timmar senare.

Så länge kunde han inte vänta och han fick därför ställa in hela resan.

Läs också: Anmäler X-trafik för diskriminering

Han gjorde då en anmälan till diskrimineringsombudsmannen, DO, eftersom han som rullstolsanvändare inte kan använda kollektivtrafiken på samma sätt som alla andra.

X-trafik har svarat att alla bussar och tåg ska ha ramper och lifter och om de inte fungerar ska man som resenär kunna få åka med taxi i stället.

Men det var ett erbjudande som Lars-Göran Wadén aldrig fick.

Läs också: SJ anmäls för diskriminering

Diskrimineringsombudsmannens slutsats är att Lars-Göran Wadén kan ha blivit utsatt för diskriminering i form av bristande tillgänglighet.

– I det här fallet finns en hel del som talar för att det var en diskriminerande situation. Vi övervägde om vi skulle gå till domstol men beslutet blev att inte göra det, säger Per Holfve, jurist på DO.

Skälet till att man inte driver det vidare är bland annat att X-trafik och VS Perssons bussar AB, som körde den aktuella bussen, redan lovat bättring och förtydligat för alla anställda vilka rutiner som gäller.

– Vi bedömer att risken är liten för att man diskriminerar igen, säger Per Holfve.

Det finns också i lagen ett krav på att det ska ha funnits en viss varaktighet i relationen mellan den som blivit diskriminerad och den som utför tjänsten.

– I det här fallet vet vi att han har åkt med X-trafik många gånger men inte hur många gånger han åkt med just det här busstrafikbolaget, säger Per Holfve.

Vad krävs för att det ska vara tillräckligt varaktigt?

– Det är lite ovisst. Lagen utvidgades 1 januari i år och det finns ingen praxis än, men vi jobbar med att försöka tydliggöra vad som menas med varaktighet.

Läs mer:

Nekas att åt med X2000

Lars-Göran kämpar med humor som vapen

Mer läsning

Annons