Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Driver på för dubbelspår – bildar nytt bolag

Gävle bildar bolaget Ostkustbanan AB tillsammans med flera andra, för att driva på frågan om att bygga dubbelspår norrut.

Annons

Gävle kommun vill skynda på utbyggnaden av dubbelspår för snabbtåg på Ostkustbanan mellan Gävle och Härnösand. Därför antog kommunstyrelsen i veckan en fördjupad översiktsplan för dubbelspår längs Ostkustbanan.

– Det är en väldigt angelägen pusselbit för Gävles spårförbindelse och regionens utveckling att vi kan skynda på det här beslutet, säger Roger Persson, MP, kommunalråd.

Genom att vara drivande i frågan hoppas kommunen att nödvändiga beslut om eventuellt dubbelspår snabbare kan fattas på nationell nivå.

– Det är viktigt att sätta ner foten från Gävle kommun – nu kan trafikverket jobba vidare. Men själva investeringsbeslutet ligger långt fram i tiden, säger Roger Persson.

Kommunstyrelsen beslutade också att ingå i att bilda det nya bolaget Ostkustbanan AB, tillsammans med Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand, Nordanstig, Hudiksvall, Söderhamn och Sundsvall kommun, samt Landstinget Västernorrland och Region Gävlebog.

– Vi landade i att det kan vara viktigt som en påverkansfaktor att i har ett bolag som kan trycka på. Det var enighet kring det, säger Roger Persson.

Han tror att ett dubbelspår norrut skulle korta restiderna avsevärt.

– Nu är efterfrågan betydligt större än utbudet. Det tar längre tid att reda till Sundsvall i dag än för tio år sedan, så trångt är det, säger Roger Persson.

Genom att bygga en ny logistikplats i norra Sätra skulle motsvarande yta som nu finns på Blåsudden kunna användas till att bygga bostäder i stället i framtiden, enligt Roger Persson.

Mer läsning

Annons