Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall

Banverket har lagt om sina planer för den hårt trafikerade Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall. I stället för tio nya mötesplatser ska flaskhalsarna vid Gävle och Sundsvall byggas bort med längre sträckor av dubbelspår.

Annons

Banverket har nu helt skrotat sina tidigare planer på att bygga tio nya mötesplatser för tågen på Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall.

Antalet tåg mellan Sundsvall och Gävle har ökat med 70–80 procent sedan millennieskiftet. Och när Botniabanan blir klar väntas trängseln bli ännu värre.

– Tio mötesstationer klarar inte trafiken vi får mellan 2015 och 2020. Därför nöjer vi oss med tre nya mötesstationer och satsar sedan på längre sträckor med dubbelspår, säger Kenth Nilsson, regional direktör på Banverket.

Genom den satsningen får man bättre kapacitet, mindre trängsel och en något kortare restid.

De tre nya mötesstationerna ska stå klara till Botniabanans invigning 2011 och då ska även de åtta mötesstationer som finns i dag ha försetts med ny teknik för att möjliggöra snabbare tågmöten.

Till 2014 tänker sig Banverket sedan att tre nya längre sträckor med dubbelspår ska byggas.

Den längsta är sträckan norr om Gävle, där det ska bli tre mil dubbelspår. I flaskhalsen söder om Sundsvall ska en mil dubbelspår byggas och lika lång sträcka ska det bli norr om Hudiksvall.

– Visionen är dubbelspår hela vägen, men den ligger långt fram i tiden, bortanför 2020, säger Kenth Nilsson.

Sträckan söder om Gävle mellan Furuvik och Skutskär verkar dock få vänta på sitt dubbelspår. Enligt Kenth Nilsson ligger den sträckan längre ned i prioritet.

Hur stor del av Banverkets planer som blir verklighet bestäms i höst när regeringen lägger fram sin trafikproposition.

Mer läsning

Annons