Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall viktigast i landet

/

Att bygga ut Ostkustbanan med dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall är en av de viktigaste järnvägsinvesteringarna i landet. Det menar Olle Tiderman som lett arbetet med att lyfta fram det norrländska järnvägsnätets betydelse för både Sverige och resten av Europa.

Annons

På onsdagen presenterade han rapporten om den så kallade Bottniska korridoren vid en temadag i Gävle.

Ostkustbanan är i dag Sveriges mest belastade enkelspår och trycket ökar ytterligare när Botniabanan mellan Sundsvall och Umeå är klar om några år.

– Transportsystemet är fullt och det hindrar tillväxten i hela landet, säger Olle Tiderman.

Att bygga ut banan mellan Gävle och Sundsvall med dubbelspår beräknas kosta 17–19 miljarder kronor.

– Det är billigt i järnvägssammanhang, säger Olle Tiderman som hoppas att åtminstone delar av bygget kan börja inom något år.

I rapporten finns samhällsekonomiska kalkyler som visar att det är lönsamt att bygga ut järnvägen norrut, med dubbelsåret på Ostkustbanan, kustnära järnväg mellan Luleå och Umeå och nya sträckningar norr om Sundsvall.

Om man räknar in både miljö- och sysselsättningseffekter skulle varje satsad krona ge 1,60 till 3,60 kronor tillbaka, visar kalkylerna.

Godstransporterna ökar nu kraftigt. De stora företagen räknar med att järnvägstransporterna ökar med cirka 50 procent under de närmaste åren, visar Tiderman och hans kollegor i rapporten.

Men enligt transportbolaget Green Cargo klarar nuvarande banor inte av mer än en femprocentig ökning innan det blir stora problem med stopp och förseningar.

Mer läsning

Annons