Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dubbelspår på gång för Ostkustbanan

På åtta år har restiden på sträckan Gävle–Sundsvall ökat med nio minuter.


Orsaken är den ökade trafikbelastningen. För år 2020 är prognosen att trafiken ska öka ytterligare med nästan dubbelt så många tåg.

Annons

Dubbelspåret på Ostkustbanan, som nu är i planeringsstadiet, är en förutsättning för att tågen ska komma i tid i framtiden.

Sedan år 2000 har antalet tåg på Ostkustbanan ökat med 80 procent, vilket lett till sämre bankapacitet, fler förseningar och längre restider.

För år 2020 förväntas dessutom 90–100 tåg trafikera sträckan, jämfört med dagens 50–60 tåg.

För att möta behoven har nu Banverket tagit fram ett par olika alternativ. De varierar mellan ett dubbelspår på den befintliga sträckan för 12 miljarder kronor eller en helt ny sträckning med möjlighet till högre hastigheter för 20 miljarder kronor.

– Det styrs av hur medel fördelas. Man får ställa kortare restider mot kostnader. Vi har en etablerad pendling och det finns önskemål både från järnvägsföretaget och från kommuner att korta restiderna, säger projektledaren Göran Hörnell.

När ett komplett dubbelspår kan vara färdigbyggt är inte klart ännu.

– Det är bestämt att byggnad av nya mötesstationer och ombyggnad av befintliga påbörjas 2009, säger Göran Hörnell.

Bland annat byggs en ny vid Axmartavlan medan mötesstationerna i Trödje, Hamrångefjärden och Axmarby byggs om för att tågen ska kunna mötas utan att stanna.

I dag tar resan mellan Gävle och Sundsvall med X2000 i genomsnitt 1 timme och 53 minuter. Med dubbelspår på befintlig sträcka skulle restiden kortas till 1 timme och 47 minuter, medan ett dubbelspår i helt ny sträckning skulle kunna innebära en restid på 1 timme och 24 minuter.

För direkttåg har man även tittat på möjligheten att bygga spår som tål att tågen kör i en hastighet på 300 kilometer i timmen, med en restid på en timme Gävle–Sundsvall.

– I dag är högsta hastigheten 200 kilometer i timmen i Sverige.

– Vi ska utreda vidare vad 300 kilometer skulle innebära, säger Göran Hörnell.

Mer läsning

Annons