Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dyrare Kirunaresa från Gävle än från Göteborg

/
  • förbluffad. ”Det borde vara billigare att åka en kortare sträcka”, säger Gävlebon Lars-Håkan Bengtsson som får betala mer för tågresan till Kiruna än vad kompisen som kliver på tåget i Göteborg behöver göra.

Hur kan det vara billigare att åka tåg till Kiruna från Göteborg än från Gävle trots att man åker med samma tåg? Det undrar Gävlebon Lars-Håkan Bengtsson som i slutet av juli reser till Kiruna. Kompisen kliver på i Göteborg medan Lars-Håkan kliver på i Gävle några timmar senare. Biljetten från Gävle blir ändå 15 kronor dyrare.

Annons

En vecka senare åker de hem igen. Lars-Håkan Bengtssons biljett för resan till Gävle kostar då 902 kronor medan kompisens resa till Göteborg kostar 801 kronor.

– När vi frågade vad prisskillnaden beror på så fick vi ingen förklaring. Skumt! Det borde vara billigare att åka en kortare sträcka, säger Lars-Håkan Bengtsson.

Ulf Wallin, biträdande presschef på SJ, medger att det kan synas märkligt.

– Det beror på vårt rörliga prissystem, säger han.

Efterfrågan styr priset. Om det är fler som bokar biljetter från Gävle än från Göteborg så blir det dyrare att åka från Gävle. När efterfrågan ökar så ökar priset, konstaterar han.

– En nackdel är att det kan vara svårt att kommunicera hur prissystemet ser ut, att man kan få betala mer för en kortare sträcka, säger Ulf Wallin.

Prismodellen innebär också att det ibland blir billigare att åka i första klass än i andra klass.

Enligt Ulf Wallin har prissystemet sedan det infördes för några år sedan, medverkat till att fler åker tåg.

– Fler åker också på tider som tidigare var mindre attraktiva. Vi har fyllt tågen på ett helt annat sätt än tidigare, även på utanför ”peak-tiderna”, konstaterar han.

När det gäller Lars-Håkan Bengtssons resa till Kiruna skulle han kunna boka biljett från Göteborg men kliva på i Gävle. Då skulle hans resa bli billigare.

Det alternativet vill Ulf Wallin varken rekommendera eller kommentera. Men han förnekar inte att det är möjligt att göra så.

Från 1 juli har SJ börjat få konkurrens på de mer attraktiva sträckorna, som Stockholm–Sundsvall, Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö. I början gäller det enbart avgångar på helgerna och än så länge är det bara franskägda Veolia som börjat köra mellan Stockholm och Malmö.

– Om de lägger sig på lägre priser och vi kör ungefär samtidigt och det blir väldigt dålig beläggning på våra tåg, då borde vårt prissystem innebära att priserna sänks, säger Ulf Wallin.

En snabb undersökning via SJ:s hemsida visar att det på vissa avgångar är dyrare att åka till Kiruna även från Sundsvall och Ånge än vad det är att åka från Göteborg.

Mer läsning

Annons