Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Efter Limöbåtskaoset: Så ska skärgårdstrafiken säkras

Det har stormat kring Limöbåten men upphandlingen för de kommande åren ska flyta lugnare. Det ska längre kontrakt och högre budget se till.

Annons

Som Arbetarbladet berättat har Gävle kommun efter årets debacle med upphandlingen av skärgårdstrafiken till Limön utanför Gävle tagit in landets ledande expert i ämnet som konsult när trafiken för kommande år ska upphandlas.

Och efter att ha fått tips och råd om saker att tänka på gav samhällsbyggnadsnämndens politiker i veckan i uppdrag åt Inköp Gävleborg att genomföra en upphandling.

– Den här gången är vi ute i god tid. Vi ska göra det här på ett korrekt och bra sätt så att inte trafiken hotas, säger nämndsordförande Daniel Olsson, (S).

En av riktlinjerna till Inköp Gävleborg är att upphandlingen ska löpa över minst fyra år, men gärna ännu mer.

– Vi tänker oss åtta, tio eller kanske tolv år för att få stabilitet. Det tror vi är nödvändigt för den här typen av trafik så att den redare som får kontraktet och som kanske måste köpa ett nytt fartyg för att klara miljökraven kan känna trygghet, säger Stefan Pettersson, (V).

Fartyget ska vara miljöklassat och kunna drivas utan fossila bränslen senast år 2020. Det ska ta minst 100 passagerare och trafikeringsperioden ska vara minst maj–september.

På sikt ska det också finnas möjlighet att det förutom att trafikera sträckan Gävle–Engeltofta–Limön–Furuvik också ska kunna trafikera andra platser längs med Norrlandet. Till exempel Bönan.

I kommunens budget för kommande år har samhällsbyggnadsnämnden fått ett tillskott i kassan på 3,5 miljoner att använda till kollektivtrafik, dit skärgårdstrafiken räknas.

Men hur mycket av extrapengarna som kommer att gå just till Limöbåten är inte klart.

– Men det gör att de ekonomiska förutsättningarna är bättre än vad de var inför i våras, säger Mikael Wallin, (SD).

Årets problem började när de hårda miljökrav kommunen ställt ledde till att trafiken skulle bli alldeles för dyr – något man blev tagna på sängen av. Det fick i stället bli en billigare direktupphandling och färre turer.

Mer läsning

Annons