Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Egen fältassistent på Steneberg

/

Stenebergsskolan är först i Gävle med ett nytt grepp för att öka trivseln och minska problemen bland eleverna.

I våras anställdes en fältassistent, Tina-Maria Hedqvist, och hittills har erfarenheterna varit goda.

– Hon har satt oss på plats, säger niondeklassaren Alexandra Hjorth-Faltin.

Annons

Rektorn Kurt Hjalmarsson nekar till att situationen ska ha varit särskilt problematisk på just Stenebergsskolan.

Enligt honom är det andra resonemang som ligger bakom beslutet att satsa resurser på en egen fältassistent.

– Det har snarare kommit till i frustrationen över att samverkan med andra myndigheter inte har fungerat tillfredsställande, säger han.

Pratar med föräldrar

Tina-Maria har tidigare jobbat som fältassistent inom social- tjänsten i Södertälje och kan använda sina erfarenheter både i mötet med ungdomarna och för att överbrygga avståndet när kontakter med socialtjänsten behövs.

Hon för också dialog med föräldrar, något som ökar möjligheten för lärarna att fokusera på sitt undervisningsuppdrag.

Kurt Hjalmarsson säger att det redan finns konkreta resultat av Tina-Marias insats. Det gäller problemet med skolk och så kallade hemmasittare.

– Vi har flera elever som kommer oftare till skolan nu, säger han.

Kan inte mätas

Men mycket av det Tina-Maria gör går inte att mäta i siffror.

– Hon är ung och hon kommer från Gottsunda i Uppsala, där det bor mycket invandrare. Det gör att det blir lättare för henne att förstå det här med kontakten mellan svenskar och utlandsfödda, säger Alexandra Hjorth-Faltin.

Skolkamraterna Nadin Yousef, Said Ali och Farija Ajasar håller med.

– Det är bra att ha någon att prata med när man känner sig ledsen eller utanför, säger Said.

Ställer krav

Tina-Maria upplevs på ett sätt som en i gänget. Men hon ställer också krav.

– Jag finns ute bland eleverna åtta timmar per dag för att fånga upp vilken problematik som finns på skolan och göra kartläggningar över vad vi behöver jobba med. Jag vill också främja bra saker, som nyfikenheten bland eleverna, säger hon.

Lärarna kan inte vara allt

Förutom att stötta, prata och brygga över, ordnar Tina-Maria aktiviteter som kill- och tjejgrupper och dans.

– Jag hoppas att det här sättet att jobba sprids till fler skolor. Om ungdomarna mår bra ökar studieresultaten. Och lärarna kan inte samtidigt vara mamma, pappa, kurator och vän, säger hon.

Mer läsning

Annons