Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elever vill ha kvar individuella programmet

/
  • NYA KLASSKOMPISAR. Sex veckor har Emma Stenberg, Stina Ström, Madelene Nord och Alekzandra Wallenborg studerat på IV-programmet och de trivs. Möjligen vill de ha mer bild, slöjd och idrott på schemat.
  • STOR SKILLNAD? Lärarna Ina Lindstedt och Tommy Åkerman på Borgarskolan tror inte det blir stora skillnader om regeringens förslag träder i kraft. Men påpekar att det kan bli praktiska problem om eleverna sprids över flera program.

Dagens individuella program på gymnasiet läggs ner och ersätts med fem särskilda program. Det föreslår regeringen.

Fyra elever som Arbetarbladet talat med tycker att systemet fungerar bra i dag.

– Från början ville jag hellre gå om nian. Men nu trivs jag jättebra och längtar till skolan redan på söndagen, säger Madde Nord.

Annons

På Polhemsskolan finns det 560 elever på IV-programmet. Eleverna Emma Stenberg, Stina Ström, Madelene Nord och Alekzandra Wallenborg har blivit informerade om regeringens lagförslag om att lägga ner IV-programmet och ersätta det med fem nya program. De har sökt IV-programmet av olika anledningar. Någon var borta för mycket under nian, en annan vill läsa upp betygen.

– Det är jättebra här, snälla lärare och klasskompisar. Vi har lagom långa skoldagar och läxor, säger de.

– IV har väldigt dåligt rykte, många säger att det bara är pundare som går här. Men så är det inte, säger Stina Ström.

 

Ett av de nya programmen är yrkesintroduktionen och där ska eleven direkt välja ett yrke.

– Ja, det är ju bra om man vet vad man vill bli. Men för mig känns det fint med ett år att läsa upp ämnen och fundera på vad jag vill bli. Kanske blir det omvårdnad eller bild och form efter det här, säger Alexandra.

Mikael Englund, rektor för IV-programmen på Polhemsskolan, anser att det stora frågetecknet är preparandutbildningen. Alltså elever som ska läsa grundskoleämnen för att uppnå behörighet att studera ett vid ett nationellt program på gymnasiet.

– Vi har en sådan variant idag. Frågan är vems uppdrag det är, grundskolans eller gymnasieskolans? När det gäller yrkesintroduktionen så blir det en förstärkning av dagens yrkesutbildning. Men det gäller att de styrande ovanifrån reder ut vad det är, säger han.

 

På Borgarskolan finns det två individuella program - fordon och handels. De är båda programinriktade individuella program (priv).

– Jag tror inte att det blir någon större skillnad. Skillnaden för oss är att det blir mer integrerat med nationella fordonsprogrammet, säger Ina Lindstedt, lärare i svenska och engelska.

Hon har lyssnat på utbildningsminister Jan Björklunds (M) förslag och tycker att de delvis satt ord på något som redan existerar.

– Men det kan bli mer praktiska problem om eleverna sprids ut på de olika programmen och då behövs mer resurser, säger hon.

Mer läsning

Annons