Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elvägen börjar byggas i höst

/

Nu är det klart. En del av E16 väster om Sandviken blir provsträcka för eldriven tung trafik. Bygget börjar till hösten och beräknas var klart 2016.

Annons

Som Arbetarbladet tidigare berättat blir alltså Scherpbacken, mellan Sandviken och Kungsgården, en av två vägsträckor i landet där Trafikverket tillsammans med ett antal intressenter, på försök bygger elvägar för att få kunskap om hur elvägar fungerar och om tekniken kan användas i framtiden.

– Sverige är ett av de länder i världen som hittills har kommit längst med att utveckla tekniken för elvägar. Det är ett sätt att utveckla miljösmarta transporter i det befintliga vägnätet. Det kan bli ett bra komplement till dagens väg- och järnvägstrafik, säger Torbjörn Suneson, tf generaldirektör i Trafikverket, i ett pressmeddelande.

På E16 ska man testa en teknik som innebär att en strömavtagare på lastbilshyttens tak matar ner strömmen till en elhybridmotor i lastbilen.

– Det är samma elsystem som spårvagnarna har, tekniken har funnits i över 100 år, har Magnus Ernström från Region Gävleborg förklarat tidigare.

Projektet utförs med finansiering från Trafikverket. Region Gävleborg koordinerar samarbetet mellan de olika intressenterna och lägger inga verksamhetspengar i demonstrationssträckan eller ett kommande utbyggnadsprojekt.

– Demonstrationssträckan är första steget, men vi ser längre fram och tittar på en sträcka från Gävle hamn till Borlänge. I mars ska vi leverera en färdig projektering till Trafikverket, sade Magnus Ernström när Arbetarbladet talade med honom tidigare i år.

– Det här visar att den här regionen är attraktiv och framsynt. Projektet Elväg Gävle signalerar miljöhänsyn, livskvalitet, samarbetsförmåga och innovationsrikedom. Det här innebär stora utvecklingsmöjligheter för länet, säger Eva Tjernström (S), regionstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande.

Och intressenterna är många – Gävle hamn, Gävle energi och Sandvik är några exempel. Dessutom är Scania ivrigt på att testa sina lastbilar och Siemens själva luftledningstekniken.

Här kan man se hur det kan komma att se ut på E16 framöver.

Mer läsning

Annons