Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En bra start - lyckat affärskoncept för Brynäs

Det såldes in som ett projekt för barn och unga i Gävle.
Men i själva verket är det ett lyckosamt affärskoncept för Brynäs IF.
Barnprojektet En bra start skapades för att öka klubbens intäkter - vilket det också har gjort.

Annons

LÄS OCKSÅ: Regionen drar sig ur "En bra start"…

För ett år sedan drog Brynäs IF:s samarbete med Unicef i gång, En bra start. Men för Brynäs är det här inte bara ett sätt att göra gott, det är också ett sätt att tjäna mer pengar.

Den reklamfria tröjan beskrivs som en ekonomisk succé och Brynäs har ökat sina reklamintäkter sedan barnsatsningen inleddes, med 1,4 miljoner kronor under det första året.

Det här pratar Brynäs vice klubbdirektör Johan Cahling om i flera artiklar och i hockeyprofilen Niklas Wikegårds podd.

– Vår gamla struktur hade nått taket. Framför allt genom antalet exponeringar på och kring Brynäs IF, på vår matchdräkt och inne i arenan. Det var helt enkelt fullt, och vi hade inte fler platser att sälja, säger Johan Cahling i en artikel på Brynäs egen hemsida.

– Kan vi inte sälja mer så kan vi inte heller tjäna mer pengar.

Johan Cahling som anställdes just för att öka Brynäs intäkter satte upp fingret i luften och kände åt vilket håll vinden blåste. Han konstaterade att den nya trenden bland företag är hållbarhet och socialt arbete.

Läs också: Barnens pengar går till Brynäs tröjor

– Vi vet att det pågår en stark strukturomvandling inom sponsringen där företag söker nya värden som är kopplade till mångfald, hållbarhet och samhällsengagemang. Fokus ligger på association till starka rättigheter och varumärken som skapar goda värden för andra i samhället och som gärna sticker ut. För att anpassa oss bättre till det så gjorde vi om partnerstrukturen och affärskonceptet, säger han på Brynäs hemsida.

Och så var En bra start fött.

Affärsmodellen går ut på att knyta till sig huvudpartners och officiella partners till barnsatsningen En bra start. Varje huvudpartner måste gå in med minst fyra miljoner kronor per år. För att bli officiell partner är motsvarande summa en miljon kronor.

I dagsläget har Brynäs tre huvudpartners, varav Gävle kommun är en. De har också fem officiella partners, varav de kommunala bolagen Gävle energi, Gavlefastigheter och Gavlegårdarna är tre. Det innebär att Brynäs varje år får in minst 17 miljoner kronor från sina partners.

– Med våra huvudpartnerskap och officiella partnerskap har vi en potential som vi aldrig tidigare har haft, säger Johan Cahling till Niklas Wikegård.

Johan Cahling drog sig ur Arbetarbladets intervju strax innan den skulle äga rum. Han hade inte tid var beskedet. Han hade inte heller tid i slutet på veckan eller veckan efter det.

Men i andra artiklar konstaterar han att konceptet med huvudpartners har inneburit prisnivåer för klubben som tidigare inte har funnits.

När Arbetarbladet konfronterar kommunalrådet Jörgen Edsvik (S) med Johan Cahlings uttalanden om Brynäs nya lyckade affärskoncept vill han inte kännas vid att det skulle handla om En bra start.

Läs också: Kommunen har noll koll på pengarna

Jörgen Edsvik hävdar bestämt att kommunens pengar inte går till att öka Brynäs intäkter.

– Det där citatet får stå för honom och jag delar inte den bilden. Vi deltar inte i En bra start för att höja Brynäs reklamintäkter. Det är inte vår grundpoäng i det här. Vi går in i ett koncept där Unicef var en nyckelbeståndsdel och en garant för barns rättigheter i världen och Unicefs krav att tröjorna skulle vara reklamfria skulle vara en del i rigget runt det här.

– Så Brynäs reklamintäkter är inte vår primära angelägenhet. Utan det arbete som kommer ut runt barn och ungdomar det är vår primära angelägenhet.

Brynäs klubbdirektör Johan Stark tycker att konceptet är en vinna-vinna-situation.

– En bra start är ett komplement och ska bredda varumärket Brynäs och göra Brynäs starkare även ute i regionen. Och kan man även göra god samhällsnytta så är det något bra.

Läs också: Skattepengar till barnen går till Brynäs löner

Johan Stark för fram att de sponsorer och partners som de har runt En bra start tror väldigt mycket på satsningen.

– Det är viktigt att säga. Det kan kännas som att det är en misstro kring det här i debatten men det finns också en väldigt stor tro på det här. Vi tror på det och våra partners tror på det, säger Johan Stark.

Johan Cahling kallar affärskonceptet för föreningens nya överlevnadsstrategi.

– Det nya affärskonceptet är en grundförutsättning för ett starkt Brynäs IF i framtiden. Det kommer att synas i framtida resultat, säger han på deras hemsida.

Reaktioner på granskningen: "Chefredaktören bör buntas ihop med Putins desinformatörer"

TV: Här är beviset på att kommunen har dålig koll på Brynäspengarna

Mer läsning