Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

EU-direktiv viktigt vid upphandlingar

Vilken rätt har personal att följa med när en verksamhet tas över av ett nytt företag?
Frågan är högaktuell och Konkurrensverket som är tillsynsmyndighet för upphandlingar vill därför fördjupa sig i ämnet.

Annons

Senast i gårdagens Arbetarbladet berättade vi att det är osäkert om busschaufförerna som kör stadstrafiken i Gävle får behålla sina jobb om ett annat företag tar över efter Swebus.

Det kan nu visa sig att Kommunal Gävleborg som vill att Gävle kommun ska kräva att det nya bolaget tar över all personal har ett EU-direktiv (överlåtelsedirektivet, 200123EG) i ryggen.

Om verksamheten behåller sin identitet, sina lokaler och utrustning som i det här fallet är bussar ska upphandlingen ses som en verksamhetsövergång och då följer även personalen med.

– Det finns flera avgöranden från bland Arbetsdomstolen som fastslår det, men det är snårigt och det kan finnas detaljer som skiljer i de lokala upphandlingarna, därför måste man nästan göra en bedömning från fall till fall, säger Angelo Skog, som är jurist på Konkurrensverket.

Myndigheten som har tillsynsansvaret för upphandlingar får allt oftare frågor avseende övergång av verksamhet och kollektivavtal och därför har de nu beslutat att fördjupa sig i ämnet.

– Vi har identifierat det här som ett intressant problem. Vad händer med personalen? Vi känner därför ett behov av att öka vår kunskap om det här, säger Angelo Skog.

Även i Gästrikland blir fallen allt vanligare och Sandviks byte av serviceleverantör från Addici till Coor är ett exempel på när personalen inte fick följa med till det nya företaget.

Sandvik hävdar att Coors uppdrag ser annorlunda ut jämfört med det som Addici tidigare haft.

Mer läsning

Annons