Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Facket polisanmäler åkeri

Ett lettiskt åkeri lastar betongelement i Gävle hamn och kör dem till byggjätten NCC:s husfabrik i Uppsala.

– Trafiken är brottslig, säger Niclas Sandström, ombudsman i Transportarbetarfackets avdelning 11 i Gävle.

Annons

På torsdagen gjorde han en polisanmälan. Åkeriet bryter mot de så kallade cabotagelagarna i och med att man saknar tillstånd för inrikes trafik, menar Niclas Sandström.

Det var i onsdags som nio lettiskregistrerade dragbilar kom till Gävle hamn för att lasta betongelementen. Då hade ett fartyg lossat lasten på kajen.

Transportarbetarfacket och åkeribranschen i Sverige har senare tid krävt hårdare tag mot den här typen av trafik.

”Vi är inte rädda för konkurrens men det ska vara på lika villkor”, sa Johan Lindström, vd för Sveriges Åkeriföretag i en artikel i Dagens Nyheter på torsdagen.

 

Fack och arbetsgivare menar att utländska åkare med lågavlönade chaufförer förstör konkurrensen och slår ut inhemska åkare.

En utländsk åkare som lämnat last i Sverige får, enligt de så kallade cabotagereglerna, på vägen hem ta tre inrikestransporter under en sjudagarsperiod.

I dag passar många åkare på att köra mycket mer medan de är i Sverige.

– Det ska också vara en obruten kedja för att vara tillåtet, säger Niclas Sandström på Transport i Gävle.

 

Han hoppas att polisen stoppar de aktuella transporterna i Gävle hamn och att NCC Construction tar sitt ansvar som beställare.

– Det är ju NCC som anlitat det lettiska åkeriföretaget och då ska man också se till att lagar och regler följs, säger Niclas Sandström.

Ulf Thorné, presschef på NCC, säger så här:

– I avtalen med våra leverantörer står det att de ska följa lagar och regler i respektive land. Är det så att någon av leverantörerna medvetet eller omedvetet bryter mot reglerna så tar vi skyndsamt upp det med dem.

Han räknar med att det också sker när det gäller de aktuella transporterna från Gävle till Uppsala.

– Vi kan inte acceptera att vi har gods som går med transporter som inte sköts på rätt sätt, säger han.

Mer läsning

Annons